آخرین اخبار و اطلاعیه ها


مسعود پزشکیان نمایشگاه نمونه آثار و اسناد کتابخانه مجلس را افتتاح کرد + تصاویر
نایب رئیس مجلس نمایشگاه نمونه آثار و اسناد کتابخانه مجلس را همزمان با هفته کتاب در ...

نائب رئیس مجلس به تماشای نمایش «زنی که تابستان گذشته رسید» نشست
نائب رئیس مجلس با اشاره به مسئولیت اجتماعی هنرمندان، گفت: اهالی هنر به عنوان ...

با داد و بیداد و اتهام زدن خشکسالی حل نخواهد شد/ برای احیاء دریاچه ارومیه باید تناسب بین تولید و مصرف را حفظ کرد
وقتی آب کم است به تناسب باید مصرف را نیز کاهش دهیم و اگر رعایت نشود و بی‌رویه به ...

مجمع تشخیص مصلحت هر چه سریعتر مساله سپنتا نیکنام را حل کند
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ انسجام و سرمایه اجتماعی کشور از ...

اعتراض به طرح برندینگ توزیع سوخت در کشور/ جایگاه داران آذربایجان دست به دامن نمایندگان شدند
طرح جدید وزارت نفت برای برندینگ جایگاه های سوخت و خصوصی سازی پخش فرآورده های نفتی، ...

آخرین اخبار حوزه انتخابیه


نائب رئیس مجلس به تماشای نمایش «زنی که تابستان گذشته رسید» نشست
نائب رئیس مجلس با اشاره به مسئولیت اجتماعی هنرمندان، گفت: اهالی هنر به عنوان ...

با داد و بیداد و اتهام زدن خشکسالی حل نخواهد شد/ برای احیاء دریاچه ارومیه باید تناسب بین تولید و مصرف را حفظ کرد
وقتی آب کم است به تناسب باید مصرف را نیز کاهش دهیم و اگر رعایت نشود و بی‌رویه به ...

اعتراض به طرح برندینگ توزیع سوخت در کشور/ جایگاه داران آذربایجان دست به دامن نمایندگان شدند
طرح جدید وزارت نفت برای برندینگ جایگاه های سوخت و خصوصی سازی پخش فرآورده های نفتی، ...

از طریق مجلس، پیگیر رفع کمبودهای هلال‌احمر خواهیم بود
دکتر مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدیداز پایگاه جاده ای هلال ...

بازدید دکتر پزشکیان از برخی از پروژه‌های عمرانی شهرستان آذرشهر / گزارش تصویری
گزارش تصویری از بازدید دکتر پزشکیان از برخی از پروژه‌های عمرانی شهرستان ...

بازدید دکتر پزشکیان از واحدهای صنعتی شهرستان آذرشهر / گزارش تصویری
گزارش تصویری از بازدید دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از برخی از ...

گفت و گوی روزنامه «اعتماد» با دکتر پزشکیان پیرامون مسائل سلامت

نوشته شده در : اردیبهشت 05, 1391
   

خبرنگاران حوزه سلامت یك تصویر مشخص از مسعود پزشكیان به خاطر دارند: وزیری كه چندان پابند قید و بندهای مرسوم اداری نبود و در آخرین خرداد وزارتش، سوار اتوبوس خبرنگاران شد و از سه راه جمهوری ‏تا حرم‌مطهر، در همان صندلی پشت سر راننده اتوبوس نشست و محافظی هم در كار نبود كه ‏مانع مصاحبه باشد.

در این ‏گفت وگو هم گوش‌های ضبط صوت ‏جملاتی را شنید كه خبرنگار «اعتماد» را واداشت كه به كرات بپرسد: «آقای دكتر، این جمله ‏چاپ شود؟»... .

 

 

روزنامه "اعتماد" در روز دوشنبه 4 اردیبهشت 91، مصاحبه‌ای از دکتر پزشکیان چاپ کرده بود. با توجه به اینکه در این مصاحبه، دکتر پزشکیان به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسائل مختلف حوزه سلامت پرداخته‌اند، متن کامل این مصاحبه در زیر آورده شده است.

 

خبرنگاران حوزه سلامت یك تصویر مشخص از مسعود پزشكیان به خاطر دارند: وزیری كه در ‏ماه‌های پایانی حضورش در وزارت بهداشت در تابستان سال 84، هم منتقدتر شده بود و هم ‏عجول‌تر برای به نام‌زدن سند «پزشك خانواده و نظام ارجاع» برای وزارت بهداشت دوران ‏اصلاحات. وزیری كه چندان پابند قید و بندهای مرسوم اداری نبود و در آخرین خرداد وزارتش، ‏برای تجدید میثاق با حضرت امام خمینی(ره)، سوار اتوبوس خبرنگاران شد و از سه راه جمهوری ‏تا حرم‌مطهر، در همان صندلی پشت سر راننده اتوبوس نشست و محافظی هم در كار نبود كه ‏مانع مصاحبه باشد. روز وداع با وزارت هم از آن روزهای به یادماندنی بود. همان روز را برای ‏مصاحبه تعیین كرد و ساعت 6 بعدازظهر كه مصاحبه تمام شد و از دفتر وزارتی در ساختمان تازه ‏افتتاح شده خیابان سیمای ایران خارج شدیم، فقط نگهبان‌های ساختمان نوساز حضور داشتند و ‏سكوت ساختمان، چندان در شأن وزیری كه بی‌پروا از دولت همسویش انتقاد می‌كرد نبود. حالا ‏مسعود پزشكیان یكی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس است و با همان زبان ‏منتقد، وزیر و وزارت بهداشت و دولت و هرچه پس و پیش هست را به انتقاد می‌كشد. در این ‏گفت وگو هم كه در اثنای برگزاری مراسم روز جهانی بهداشت انجام شد، گوش‌های ضبط صوت ‏جملاتی را شنید كه خبرنگار «اعتماد» را واداشت كه به كرات بپرسد: «آقای دكتر، این جمله ‏چاپ شود؟»... . انتقاد از دولت در عمل به وظایف قانونی، انتقاد از مدیران نظام سلامت، انتقاد ‏از جامعه پزشكی و زیاده‌خواهی برخی پزشكان، انتقاد از آینده پرچالشی كه پیش روی نظام ‏سلامت و مردم قرار دارد و... حجم مختصری از انتقادات ناگفته وزیر بهداشت سابق بود. وزیر ‏بهداشت دوران اصلاحات كه پس از دوران وزارتش نخستین گفت وگوی مفصل را پذیرفت، دل ‏پرگلایه‌ای از مشاهداتش داشت.

هفت سال از پایان حضور شما در وزارت بهداشت می گذرد. اتفاقات در نظام سلامت ‏را طی این مدت چگونه ارزیابی می كنید و آیا وضعیت نظام سلامت نسبت به دوران ‏وزارت شما، رو به بهبود یا وخامت رفته است؟‎

تا زمانی كه سیستم را در بهداشت و درمان اصلاح نكنیم روند ما روز به روز بدتر خواهد شد ‏و این سیستم، نیازمند یك تولیت واحد و ساختار مناسبی است كه باید در نظام سلامت كشور ‏ایجاد شود. من از زمان وزارتم پیگیر ایجاد این ساختار بودم و به ویژه، پیگیر بودم كه پزشك ‏خانواده، هرچه زودتر در كشور شكل بگیرد و خدمات در این چارچوب ارائه شود و در نهایت، ‏مكانیسم های پرداخت هم از طریق یك صندوق بیمه‌ای صورت بگیرد تا هر صندوق بیمه‌گری ‏برای خودش یك دكان باز نكند و بنگاه‌های ارائه‌كننده خدمت، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، ‏كلینیك‌ها، آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی‌ها هر كدام برای خودشان یك ساختار و قیمت و برنامه ‏تعریف نكنند. متاسفانه چون تولیت واحد در كشور ما شكل نگرفته و همچنان شاهد چندپارگی ‏هستیم، مشكلات هم به قوت خودش باقی است و گلایه‌های زیادی هم وجود دارد و هزینه ‏سلامت برای مردم بسیار گران است و متاسفانه دولت و قوه قضاییه و ارگان‌هایی كه باید خودشان را اصلاح كرده و چارچوب قانونی را مراعات كنند، پایبند قانون نیستند و قانون را اجرا ‏نمی كنند. به دلیل اجرانشدن قانون هم شاهد هستیم كه بیمار، وادار می‌شود به جای تعرفه ‏‎10‎تومانی، 100 تومان و به جای تعرفه 100 تومانی، 1000 تومان بپردازد. شاهد هستیم كه به ‏جای اولویت برای پیشگیری، توانبخشی و بهداشت، متاسفانه درمان و تكنولوژی‌های گران در ‏اولویت قرار گرفته، آن هم در حالی كه تكنولوژی گران باید با اعتبارات و سرانه دولتی خریداری ‏شود نه آنكه برای شركت‌های تجاری مجوز واردات این تكنولوژی را صادر كنیم كه آنها هم ما را ‏مجبور به تقبل هزینه‌های گزافی كنند كه قادر به تجمیع این هزینه‌ها نباشیم و این تكنولوژی هم ‏به دلیل گرانی و پایین‌بودن كمیت، فقط در دو یا سه نقطه كشور متمركز شود و سایر نقاط ‏كشور از این تكنولوژی محروم باشند‎.

اتفاقی كه بعد از سال 84 و رفتن شما از وزارت بهداشت افتاد، افزایش هزینه ‏درمان از جیب مردم بود آن هم در حالی كه قانون برنامه چهارم بر كاهش این هزینه به ‏كمتر از 30 درصد تاكید كرده بود اما دولت و وزارت بهداشت نتوانستند این قانون را اجرا ‏كنند. اتفاق دوم، بی ‌توجهی دولت به تاكیدات قانون است. قانون برنامه پنجم تاكید ‏كرده بود كه دولت باید در سال اول اجرای برنامه شورای عالی بیمه سلامت را تشكیل ‏دهد كه دولت این كار را نكرد و همچنین، موظف بود سه هزار میلیارد تومان از مازاد ‏درآمد نفت را به وزارت بهداشت بدهد كه وزیر بهداشت تا روز 29 اسفندماه موفق به ‏دریافت این رقم نشد‎.‎

البته دولت در نهایت دو هزار میلیارد تومان از این رقم را پرداخت کرد.‏

ولی دریافت این رقم یك سال طول كشید‎.

این پرداخت، نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و اصلا به درد نمی‌خورد. زیرا هدف از قانون ‏این بود كه رقم، زمانی پرداخت شود كه بتوانند هزینه درمان بیماران بستری بی‌بضاعت را جبران ‏كنند یا مانع از تحمیل هزینه‌های سرسام آور دارو برای بیماران صعب‌العلاج بشوند. پرداخت این ‏پول در آخرین روز سال، هیچ دردی از آن بیماری كه برای تامین هزینه درمان، مجبور به فروش ‏خانه‌اش شده، دوا نخواهد كرد زیرا پولی به جیب او برنمی‌گردد. حتی ممكن است وزارت ‏بهداشت این پول را در محلی هزینه كند كه هدف قانونگذار نبوده. این برخورد دولت با مطالبات ‏نظام سلامت و تاكیدات قانون، به هیچ‌وجه برخورد درستی نیست آن هم در حالی كه دولت ‏همواره از مستضعفان و عدالت صحبت می‌كند. این حرف‌ها باید در عمل و اجرا و در تخصیص ‏منابع و تأمین نیروی انسانی و اعتبارات و امكانات خود را نشان دهد. عمل كردن هم به این معنا ‏نیست كه پول را در جیب مردم بگذاریم بلكه باید آن آدم بیچاره‌ای را كه در بیمارستان بستری ‏شده و پول مداوای خود را ندارد، درمان كرده و مشكلش را حل كنیم و همان‌گونه به او ‏رسیدگی كنیم كه یك بیمار ثروتمند را مورد توجه قرار می‌دهیم. فقط در این‌صورت می‌توانیم ‏بگوییم كه به مردم توجه داریم. در غیر این‌صورت، مشكلات در این سیستم باقی می‌ماند. روند ‏امروز به گونه‌ای است كه هر پزشكی كه پول بیشتری از بیمار گرفته، نام و مقام بیشتری هم ‏به دست آورده است. در واقع، به جای آنكه با متخلف برخورد كنند، احترام ویژه‌تری هم برای او ‏قائل می‌شوند. تعداد كمی از پزشكان‌مان هستند كه بی‌ادعا و بدون منت، علم و مهارت و ‏آگاهی‌شان را در خدمت مردم می‌گذارند؛ زیرا امروز، خدمت رایگان و بی‌منت برای مردم، به ‏بی‌سوادی و بی‌عرضگی تعبیر می‌شود و این فرهنگ را جامعه پزشكی به مردم، دانشجویان ‏پزشكی و پزشكان جدیدالورود به بیمارستان‌ها دیكته می‌كند و این فرهنگ به مراتب زیان‌بارتر از ‏تاخیر دولت در پرداخت‌های موظف و تامین‌نكردن اعتبارات و اجرانكردن قوانین است‎.

آیا در زمان وزارت شما، در دولت اصلاحات هم، سلامت و اولویت سلامت زیر سوال ‏بود؟‎

هیچ یك از دولت ها در ایران، سلامت را در اولویت خود نداشته‌اند‎.

یعنی دولت با شما همراهی نمی‌كرد؟‎

مواقع بسیاری با مشكلات مالی مواجه بودیم. همیشه با دولت برای اولویت و اهمیت ‏سلامت مشكل داشتیم و باید به مدت طولانی چانه‌زنی می‌كردیم تا سایر وزرا را قانع كنیم و ‏یك رای نسبت به اولویت سلامت بگیریم. ما همیشه از همراهی دولت گلایه داشتیم‎.

همراهی مجلس چگونه بود؟‎

مجلس درباره اجرا و تامین منابع و اعتبارات طرح پزشك خانواده و پذیرش رایگان بیماران ‏تصادفی در اورژانس‌ها در این حد به ما كمك كرد كه تمام این موارد به قانون تبدیل شد. كمك ‏مجلس بسیار مثبت بود‎.

روند امروز و همراهی دولت با وزارت بهداشت را چگونه می بینید؟‎

امروز هم همان وضع است و دولت حتی بی‌توجه‌تر هم شده. در ظاهر حرف از اولویت و ‏اهمیت سلامت می‌زند اما آنچه كه در عمل مشخص است با این روند بسیار متفاوت است. ما ‏فقط دنبال آن هستیم كه دولت، قانون را اجرا كند‎.

شما در آخرین ماه های وزارت، سال 83 – 84 عجله زیادی داشتید كه طرح پزشك ‏خانواده را اجرایی كنید. از آن سال مدت زمان زیادی گذشته اما برنامه پزشك خانواده ‏هنوز حتی در سطح شهرهای بزرگ هم اجرا نشده. آیا این تاخیر هفت ساله را ضعفی ‏برای این طرح یا نظام سلامت نمی‌بینید؟‎

البته اگر ما در آن زمان طرح را كلید نمی‌زدیم، امروز در این حد هم از طرح پزشك خانواده ‏خبری نبود. همان زمان هم رسانه‌ها از ما انتقاد می‌كردند كه چرا عجله داریم و چرا تمام ‏برنامه‌ها را تعطیل كرده‌ایم. تا امروز هم غیر از همان كاری كه ما كردیم، كاری انجام نشده ‏است. می‌گویند كه می‌خواهند اجرای پایلوت را شروع كنند. ما كه اجرای پایلوت را انجام داده ‏بودیم. به مدت سه سال و در سه یا چهار استان، طرح به صورت پایلوت اجرا می‌شد. بعد از ‏اجرای پایلوت، اجرای طرح را شروع كردیم. با اعتراضات متعدد سیاسی، تخصصی و تكنیكی هم ‏مواجه شدیم اما توجه نكردیم و اصرار داشتیم كه طرح را اجرا كنیم چون می‌دانستیم كه اگر ‏طرح را اجرا نكنیم، مدتی طول می‌كشد تا دولت یا وزیر بهداشت جدید، از این طرح مطلع شده ‏و دست به اقدام بزند. تا آن زمان هم اعتبارات به خزانه برمی‌گردد و در این‌صورت، اعتبار برای ‏سال آینده تخصیص داده نمی‌شود و اگر اعتبار تخصیص نیابد هم، سرنوشت پذیرش پزشك ‏خانواده به عنوان یك طرح نامعلوم می‌ماند. ما قصد داشتیم دولت را در مقابل عمل انجام‌شده ‏قرار دهیم زیرا این طرح از پشتوانه علمی محكمی برخوردار بود و در دنیا هم طرح موفقی به ‏شمار می‌آید و امروز، تمام كشورهای توسعه‌یافته از جمله انگلستان، كانادا، آلمان، سوئد و ‏سویس این طرح را اجرا كرده‌اند و یكی از اولویت‌های مهم در امریكاست. حتی هزینه‌اثربخشی ‏طرح هم نشان می‌داد كه برای دستیابی به عدالت در سلامت و نجات كشور از مشكلات ‏موجود در نظام سلامت، هیچ راهی جز اجرای طرح پزشك خانواده باقی نمی‌ماند. باید برای ‏اصلاح نظام سلامت، به طرح پزشك خانواده بها بدهیم، آن را تقویت كنیم، منابعش را اصلاح ‏كرده، صندوق‌های بیمه‌ای را جمع كرده و تولیت را یكی كنیم. در غیر این‌صورت، آنچه امروز ‏شاهد هستیم این است كه وزارت رفاه برای خودش حكومتی تشكیل داده و آموزش و پرورش، ‏كارت طلایی بیمه و درمان صادر می‌كند و نظام درمان وزارت نفت هم حكومت جداگانه‌ای است ‏و هر نهادی، ساز خودش را می‌زند و در این میان هم، وزارت بهداشت می‌خواهد طرح پزشك ‏خانواده را اجرا كند. با چنین شرایطی، اجرای طرح ممكن نیست‎.

شما در طول چهار سال گذشته كه در مجلس حضور داشتید، توانستید وضعیت ‏نظام سلامت را از بیرون رصد كنید. تاخیر هفت ساله در اجرا و تكمیل طرح پزشك ‏خانواده را ناشی از ضعف مدیریت می‌دانید یا این تاخیر به فقدان منابع بازمی‌گردد؟‎

ما در مجلس این تاكید را تبدیل به قانون كردیم كه تولیت بهداشت و درمان و نظام سلامت ‏باید یكی شود. ما نمی‌گوییم چه كسی وزیر بهداشت شود. رئیس‌جمهوری، رئیس دولت است ‏و برای انتخاب وزیر اختیار دارد اما فقط یك نفر باید پاسخگوی سلامت باشد. وقتی 10،20 یا 30 ‏كانون برای سلامت تصمیم بگیرند، در صورت بروز مشكل، چه كسی پاسخگوست؟ هر كدام از ‏این افراد می‌تواند بگوید كه به من مربوط نیست. اما در صورت یكی بودن تولیت، یك نفر، همان ‏متولی باید ضمن هماهنگ‌كردن تمام افراد، پاسخگوی این سوالات باشد كه چرا منابع به ‏درستی تخصیص داده نشده و چرا تخصیص منابع عادلانه نیست و چرا نیروی انسانی به ‏درستی تربیت نشده و چرا بر آموزش نیروی انسانی نظارتی صورت نگرفته است. یكی‌شدن ‏تولیت، قدم اول برای اعمال مدیریت صحیح است. اگر تولیت را یكی نكنید، بهترین مدیر هم ‏نمی‌تواند كاری از پیش ببرد. وقتی مدیریت نیروی انسانی و منابع و برنامه و سیاست‌گذاری در ‏اختیار وزیر نباشد، وزیر چگونه مدیریت كند؟ قدم دوم بعد از یكی‌شدن تولیت، یكی‌شدن ‏صندوق‌های بیمه‌گر است و این اقدام هم باید توسط متولی انجام شود. صندوق‌های بیمه‌ای ‏متعدد با طرح پزشك خانواده همخوانی ندارد. اجرای پزشك خانواده و صندوق‌های بیمه‌ای متعدد ‏به همین نتیجه می‌رسد كه هر نهادی برای خودش دكه‌ای باز كرده و تعدادی را استخدام كرده ‏و می‌گوید كه در حال اجرای طرح پزشك خانواده است. پزشك خانواده از ما بهتران وجود ندارد. ‏پزشك خانواده یك دستورالعمل واحد دارد كه ارائه خدمات برای تمام مردم باید طبق این ‏دستورالعمل صورت بگیرد. ارائه خدمت برای تمام مردم باید بر اساس عدالت صورت بگیرد و ‏عدالت هم در صورت یكی‌شدن صندوق‌ها و با خرید سلامت مردم امكان پذیر است. خرید ‏سلامت مردم هم باید به صورت عقد قرارداد با گروه ارائه‌كننده خدمت انجام شود. در واقع باید بر ‏اساس سرانه درمان، رقمی را به عنوان دستمزد به پزشك پرداخت كنیم تا خدماتی منطبق با ‏یك استاندارد سلامت تعریف شده را به مردم ارائه دهد‎.

فكر می كنید صندوق تامین اجتماعی به این یكی شدن تن می‌دهد؟‎

مگر آموزش و پرورش و شركت نفت و شهرداری و نیروهای مسلح تن می‌دهند؟‎

فعلا به همان دو صندوق بیمه‌ای وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اكتفا كنیم. ‏صندوق تامین اجتماعی این ادغام را می‌پذیرد؟‎

نمی‌توانیم از یك صندوق اسم ببریم. همه دلشان می‌خواهد برای خودشان یك سفره ‏جداگانه باز كنند‎.

پس سازمان بیمه سلامت هم در صورت تشكیل‌شدن یك سازمان صوری خواهد ‏بود؟‎

اگر قانون اجرا شود این سازمان صوری نخواهد بود. اما اگر قانون اجرا نشود، بله. همین ‏اتفاقی كه شما می‌گویید خواهد افتاد‎.

شما امروز عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هستید اما چهار سال قبل ‏دوره وزارت را تجربه كردید. می‌دانید كه وزارت بهداشت، یك عضو در شورای عالی ‏بیمه است و در كنار سایر اعضای قدرتمندی قرار می‌گیرد كه آن اعضا به وزارت ‏بهداشت اجازه نمی‌دهند نظر خود را درباره تعرفه‌های درمان اعمال كند. نظر شما ‏نسبت به روش تعیین تعرفه‌های درمان چیست؟‎

در قانون برنامه پنجم مشخص شده كه صندوق‌های بیمه‌ای باید یكی شده و تحت یك تولیت ‏باشد كه این تولیت هم باید با وزارت بهداشت باشد. در صورت اجرای این تاكید قانون، اگر هزار ‏نفر هم در شورای عالی بیمه بنشینند، باید سیاست نهایی را وزارت بهداشت تعیین كند. این ‏سیاست نهایی شامل مجموعه خدماتی و قیمت این خدمات است‎.

قانون بیمه همگانی مصوب سال 1373 تاكید كرده كه باید شورای عالی بیمه ‏سلامت برای تعیین تعرفه‌های درمانی تشكیل شود‎.

ما هم می‌گوییم این شورا باید تشكیل شود. دولت آیین‌نامه‌اش را می‌نویسد و به مجلس ‏می‌آورد و مجلس هم تصویب می‌كند. اما هرگونه سیاست‌گذاری در این شورا هم با وزارت ‏بهداشت خواهد بود‎.

برای تعیین تعرفه ها؟‎

برای هرگونه سیاست‌گذاری در نظام سلامت‎.

درباره تعیین تعرفه‌ها چه نظری دارید؟‎

به نظر من تعرفه در ساختار خرید سلامت نمی‌تواند معنایی داشته باشد‎.

اما برای جامعه پزشكی و بیمار معنا دارد‎.

خرید سلامت باید هدف باشد. خرید سلامت یعنی كه ما با یك پزشك قرار داد می‌بندیم كه ‏برای مراجعات سالانه 10 بیمار به او صد هزار تومان پول بدهیم. اگر یكی از این بیماران به دلیل ‏تشخیص نادرست پزشك، پنج بار اضافه هم مراجعه كند، پولی به پزشك تعلق نمی‌گیرد زیرا ‏پزشك در كار خود ناموفق بوده است. این سیستم هم‌اكنون در آلمان اجرا می‌شود. یعنی به ‏ازای معاینه هر بیمار، پزشك ‏‎38‎‏ یورو از دولت دریافت می‌كند. اما اگر این بیمار ظرف سه ماه ‏آینده، مراجعه مجددی داشته باشد پولی به پزشك پرداخت نمی‌شود. زیرا پزشك موظف به ‏تشخیص و درمان صحیح بیمار بوده و مراجعه مجدد بیمار به معنای ناتوانی پزشك در درمان و ‏تشخیص صحیح است. متاسفانه ما امروز در ایران، برای هر بار مراجعه پول می‌دهیم. و به ‏همین سبب، هر پزشكی كه بی‌سوادتر باشد، پولدارتر است. هر چه بی‌عرضه‌تر باشد و بیمار ‏را وادار به آمد و رفت‌های بی‌دلیل كند پول بیشتری به دست می‌آورد. در حالی‌كه آن گروه از ‏پزشكان‌مان كه عالم و صاحب قدرت تشخیص هستند، از آنجا كه پول مشخصی برای ‏تشخیص‌شان می‌گیرند، وضعیت مالی چشمگیری ندارند‎.

پس به نظر شما نظام تعرفه‌گذاری در ایران اشتباه است؟‎

تا زمانی كه سیستم اصلاح نشود و به مكانیسم خرید سلامت روی نیاوریم تا بتوانیم ‏منابع‌مان را بر اساس وضعیت سلامت جامعه توزیع و كنترل كنیم به همین نقطه می‌رسیم كه ‏بیمار، 10 بار برای اكو و عكسبرداری و آزمایشگاه و اسكن پول می‌دهد، چون پزشك تشخیص ‏درستی نداشته است‎.

در حال حاضر وزارت بهداشت با دولتی سر و كار دارد كه با قانون مصوب كشور هم ‏راه نمی‌آید و حتی قانون برنامه پنجم درباره نظام سلامت را هم اجرا نكرد و مایل نبود ‏اساسنامه شورای عالی بیمه سلامت را در اختیار مجلس هشتم بگذارد‎.

ما در مجلس درباره عملكرد دولت در قبال نظام سلامت پرونده‌ای به قوه قضاییه فرستادیم ‏كه تخلف دولت در تاخیر در پرداخت سهم وزارت بهداشت و سایر بندهای قانون در این پرونده ‏آورده شده است. البته ما هم در كمیسیون پیگیر اجرای قانون هستیم اما تا آن حد كه از دست ‏مان برمی‌آید پیگیری می‌كنیم‎.

ولی ظاهرا توان كمیسیون در مقابل دولت آنچنان زیاد نیست: چنان كه باخبر شدیم ‏دولت، اساسنامه تشكیل شورای عالی بیمه سلامت را بایگانی كرده تا آن را به ‏مجلس جدید بسپارد‎.

بافت اصلی كمیسیون بهداشت در مجلس جدید هم تغییر نكرده و دولت با این كار فقط ‏خودش را به زحمت انداخته، زیرا ما غیر از كمك به دولت، كار دیگری نمی‌كنیم، چون با دولت ‏مشكل نداریم. ما به دولت می‌گوییم همان حرفی را كه زدی اجرا كن. از نظر اعتقادی هم اگر ‏مدعی مسلمانی هستیم، كسی كه به حرف خودش عمل نكند مسلمان نیست. مومن اذا ‏وعده وفا: كسی نمی‌تواند بگوید كه مومن است و وعده بدهد و وعده‌اش را نادیده بگیرد. یكی ‏از شاخص‌های مسلمانی، راستگویی است‎.
‎    
البته دولت وعده نداده بود، دولت مكلف بود‎.

قانون دولت را مكلف كرد. یعنی دولت، این تكلیف و خواسته خودش را به مجلس آورد و برای ‏آن رای گرفت. وقتی از تریبون اعلام می‌كند كه ظرف دو سال یك وظیفه را انجام می‌دهد اما ‏امروز، هفت سال از این وعده می‌گذرد و هنوز انجام نشده چه معنایی دارد؟ باز هم ادعای ‏مسلمانی باید داشت؟‎
‎    
به هرحال ما فعلا با شورای عالی بیمه و این نظام تعرفه‌گذاری مواجه هستیم. ‏شما در دوران وزارت خودتان می‌گفتید كه مردم اگر خدمت بهتر می‌خواهند، به مراكز ‏خصوصی مراجعه كنند. امروز همین مراكز خصوصی به سوی ورشكستگی می‌روند‎.

من گفتم هر كه پول دارد و از سیستم دولتی خوشش نمی‌آید به مركز خصوصی مراجعه ‏كند‎.
‎    
چون مركز خصوصی خدمت بهتری ارائه می دهد‎.

به هیچ‌وجه این طور نیست. ممكن است كیفیت خدمات عمومی یك مركز خصوصی بهتر ‏باشد اما امكان ندارد كه كیفیت خدمات تخصصی‌اش هم بهتر باشد. در همان دوره وزارت من ‏هم تحقیق كردیم، كیفیت خدمات، عوارض و حتی بهبودی بیماران در مراكز دولتی هیچ تفاوت ‏معناداری با مراكز خصوصی نداشت. ما می‌گفتیم آنهایی كه بیماری‌های ساده‌ای دارند سراغ ‏مراكز خصوصی بروند اما بدانند كه باید پول بیشتری بدهند‎.

در واقع می‌گفتید كه پولدارها به مراكز خصوصی بروند، درست است؟‎

بله درست است‎.

حالاهمین مراكز خصوصی به دلیل كاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت‌ها در ‏حال ورشكستگی هستند‎.

این خاصیت بازار است. زمانی كه من لفظ بازار سلامت را به كار بردم به من خرده گرفتند كه ‏چرا به سلامت به چشم بازار نگاه می‌كنی. اقتصاد، اقتصاد است و اگر نگاه اقتصادی نداشته ‏باشیم ورشكست می‌شویم. در اقتصاد بهداشت و درمان هم ما سهمی از بازار داریم. مراكز ‏خصوصی تا آن حدی می‌توانند توسعه پیدا كنند كه قدرت خرید در مردم وجود داشته باشد. ‏مراكز خصوصی نمی‌توانند با هر تعرفه و قیمت دلخواه توسعه پیدا كنند و برای ماندن، انتظار ‏پشتیبانی و حمایت از سوی دولت و مردم داشته باشند. امروزه در مراكز درمان خصوصی امریكا ‏هم، این دریافت‌هایی كه مراكز خصوصی ما دارند مرسوم نیست‎.
‎    
به نظر شما دریافت‌های مراكز خصوصی در ایران خیلی بالاست؟‎

بله. برای یك عمل جراحی 15 میلیون یا 20 میلیون تومان می‌گیرند. حتی اگر بخواهیم با ‏رشد تورم هم محاسبه كنیم، نرخ دلار باید معیار ما باشد. سری به تركیه بزنید و ببینید كه ‏قیمت خدمات درمان خصوصی، آنجا هم ارزان‌تر است‎. ‎همان زمانی كه وزیر بودم، بخش ‏خصوصی نسبت به نرخ تعرفه‌ها اعتراض داشت‎. ‎گفتم می‌خواهید با شما قرارداد امریكایی ‏ببندم؟ یعنی همان پولی كه امریكا به بخش خصوصی می‌دهد من به شما بدهم تا شما دست ‏از سر مردم بردارید؟ متاسفانه هنوز هم سیستم ارائه خدمات در بخش خصوصی از قاعده و ‏قانون مشخصی تبعیت نمی‌كند‎.

اما دولت خودش بخش خصوصی را به سمت این بی‌قانونی و تخلف سوق داده‎.

‎بله. کاملادرست است. من هم این را بارها گفته‌ام و زمان ما هم همین وضعیت رواج داشت. ‏وقتی مجلس، دولت و قوه قضاییه، با بخش خصوصی قرارداد10‏‎ k ‎جراحی می‌بندد چه معنایی ‏دارد؟ آن هم در حالی كه دولت، مجلس و قوه قضاییه در قانون مصوب، ‏k ‎جراحی را به عنوان ‏مثال، 10 تومان تعیین كرده اما با آن مركز خصوصی، 100 تومان قرارداد می‌بندد. تا زمانی كه ‏متخلف، آدمی است كه آن بالانشسته چطور انتظار داریم با متخلف برخورد شود؟‎

پیش‌بینی‌ها خبر می‌دهد كه امسال، از اتفاقات سال قبل و به ویژه، از افزایش ‏قیمت ارز در آذر ماه سال گذشته متاثر خواهد بود. امسال را برای نظام سلامت چگونه ‏پیش‌بینی می كنید؟

‎اگر قانون اجرا شود مشكلی نداریم.

یعنی شورای عالی بیمه سلامت تشكیل شود؟‎

مشكل ما شورای عالی بیمه سلامت نیست. مشكل ما اصلاح ساختار، تامین منابع و ‏تخصیص 10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت است‎.

معاون پارلمانی وزارت بهداشت گفت كه تخصیص از محل هدفمندی یارانه‌ها تبدیل ‏به ردیف شده است‎.

هنوز تبدیل به ردیف نشده.10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها باید به وزارت بهداشت ‏پرداخت شود. علاوه بر آن، دولت موظف بوده برای كسانی كه بیمه درمان ندارند، از محل ‏دریافت مالیات و سرانه درمان، پوشش بیمه‌ای ایجاد كند. اگر از بنگاه‌های مضر سلامت هم، ‏سهم وزارت بهداشت را بگیرد، به نظر می‌رسد مشكل منابع نداریم، زیرا با وجود افزایش تورم، ‏‏10 درصد در صندوق سرانه جمع خواهد شد‎.

این یعنی مدیریت؟

‎این یعنی منابع‎.‎‏ اول باید منابع را اصلاح و ایجاد كنیم. اگر این منابع را به درستی مدیریت ‏كنیم مشكل منابع نخواهیم داشت. در غیر این‌صورت، هر چقدر هم منابع در اختیار بهداشت و ‏درمان بگذاریم، حتی اگر بودجه را 30 و 40 درصد هم افزایش بدهیم مشكل ایجاد می‌شود. ‏مشكل، افزایش اعتبارات نیست. باید سهم از مصرف را بدهند‎.

سال گذشته بودجه وزارت بهداشت، 13 هزار میلیارد تومان بود، به نظر شما این ‏بودجه به درستی مدیریت شد؟

‎یك زمان سوال این است كه منابع را چگونه مدیریت كردیم و یك زمان سوال این است كه ‏اگر امسال طبق قانون عمل كنیم آیا این منابع كافی است یا خیر؟‎

من سوال دوم را می پرسم‎.

ما هیچ‌گاه منابع‌مان را به درستی مدیریت نمی‌كنیم. وقتی ساختار مشكل دارد یعنی نباید ‏انتظار داشته باشیم كه منابع به درستی مدیریت شود‎.

تكلیف مجلس با دولتی كه تن به قانون و تاكیدات مجلس نمی‌دهد چیست؟

‎ما می‌گوییم دولت باید قانون را اجرا كند. تا جایی كه از دستمان برمی‌آید هم به دولت كمك ‏می‌كنیم كه قانون را اجرا كند. اگر قانون را اجرا نكند هم سوال می‌كنیم و هم استیضاح‎.

جواب سوال‌تان را كه نمی دهد.

‎ما از رئیس‌دولت سوال كردیم اما به علت مشكلات آیین‌نامه‌ای، نمایندگان فقط یك ربع ‏صحبت كردند و رییس دولت یك ساعت و نیم صحبت كرد. دیدیم كه فایده‌ای هم نداشت‎.
‎    ‎

 
حضور دکتر پزشکیان در جایگاه ریاست مجلسدکتر پزشکیان نائب رئیس اول مجلس دهمسخنرانی دکتر پزشکیان در همایش جشن پیروزی دکتر روحانی در تالار پتروشیمی تبریزبازدید دکتر پزشکیان بهمراه وزیر رفاه و استاندار آذربایجان شرقی از طرحهای این وزارتخانه در تبریزدیدار گرم و صمیمی با مردم در حاشیه بازدید از سیستان و بلوچستانحضور دکتر پزشکیان در جایگاه ریاست مجلسبازدید دکتر پزشکیان بهمراه معاون سازمان محیط زیست از آخرین وضعیت دریاچه ارومیهحضور دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مناطق سیل زده آذربایجان
آمار بازدید کنندگان
mod_vvisit_counterامروز198
mod_vvisit_counterدیروز3737
mod_vvisit_counterاین هفته6081
mod_vvisit_counterهفته گذشته18847
mod_vvisit_counterاین ماه52267
mod_vvisit_counterماه گذشته122593
mod_vvisit_counterکل بازدیدها3063349

در 20 دقیقه گذشته : 55
آی پی شما : 54.198.210.67
,
امروز : 30 آبان 1396
اوقات شرعی


پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبریمجلس شورای اسلامیپایگاه اطلاع رسانی دولتپایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی