آخرین اخبار و اطلاعیه ها


مسعود پزشکیان نمایشگاه نمونه آثار و اسناد کتابخانه مجلس را افتتاح کرد + تصاویر
نایب رئیس مجلس نمایشگاه نمونه آثار و اسناد کتابخانه مجلس را همزمان با هفته کتاب در ...

نائب رئیس مجلس به تماشای نمایش «زنی که تابستان گذشته رسید» نشست
نائب رئیس مجلس با اشاره به مسئولیت اجتماعی هنرمندان، گفت: اهالی هنر به عنوان ...

با داد و بیداد و اتهام زدن خشکسالی حل نخواهد شد/ برای احیاء دریاچه ارومیه باید تناسب بین تولید و مصرف را حفظ کرد
وقتی آب کم است به تناسب باید مصرف را نیز کاهش دهیم و اگر رعایت نشود و بی‌رویه به ...

مجمع تشخیص مصلحت هر چه سریعتر مساله سپنتا نیکنام را حل کند
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ انسجام و سرمایه اجتماعی کشور از ...

اعتراض به طرح برندینگ توزیع سوخت در کشور/ جایگاه داران آذربایجان دست به دامن نمایندگان شدند
طرح جدید وزارت نفت برای برندینگ جایگاه های سوخت و خصوصی سازی پخش فرآورده های نفتی، ...

آخرین اخبار حوزه انتخابیه


نائب رئیس مجلس به تماشای نمایش «زنی که تابستان گذشته رسید» نشست
نائب رئیس مجلس با اشاره به مسئولیت اجتماعی هنرمندان، گفت: اهالی هنر به عنوان ...

با داد و بیداد و اتهام زدن خشکسالی حل نخواهد شد/ برای احیاء دریاچه ارومیه باید تناسب بین تولید و مصرف را حفظ کرد
وقتی آب کم است به تناسب باید مصرف را نیز کاهش دهیم و اگر رعایت نشود و بی‌رویه به ...

اعتراض به طرح برندینگ توزیع سوخت در کشور/ جایگاه داران آذربایجان دست به دامن نمایندگان شدند
طرح جدید وزارت نفت برای برندینگ جایگاه های سوخت و خصوصی سازی پخش فرآورده های نفتی، ...

از طریق مجلس، پیگیر رفع کمبودهای هلال‌احمر خواهیم بود
دکتر مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدیداز پایگاه جاده ای هلال ...

بازدید دکتر پزشکیان از برخی از پروژه‌های عمرانی شهرستان آذرشهر / گزارش تصویری
گزارش تصویری از بازدید دکتر پزشکیان از برخی از پروژه‌های عمرانی شهرستان ...

بازدید دکتر پزشکیان از واحدهای صنعتی شهرستان آذرشهر / گزارش تصویری
گزارش تصویری از بازدید دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از برخی از ...

نقد سیاست‌های درمانی دولت نهم و دهم/ حاضر به مناظره با وزیر هستم

نوشته شده در : اردیبهشت 02, 1392
   

تحریم از دو سال قبل آغاز شده. قبل از تحریم چه كردند كه امروز تحریم را بهانه می‌كنند؟ آیا تمام قوانین بهداشت و درمان در طول 8 سال گذشته اجرا شد؟ آیا 10 درصد از هدفمندی یارانه‌ها را به محرومان و بیماران نیازمند دادند؟ آیا آن زمان كه تحریم در این حد شدت نداشت قوانین را اجرا می‌كردند كه امروز تحریم را بهانه قرار داده‌اند؟ اگر برای دولت، نوشتن قطعنامه مهم نبود، چرا امروز می‌گوید قطعنامه‌ها مشكل‌ساز بود؟ آیا نمی‌دانست كه این قطعنامه‌ها می‌تواند مشكل‌ساز باشد؟ اگر نمی‌دانست كه عیب بسیار بزرگی است. اگر هم می‌دانست چرا تمام دلارها را خرج كرد و كشور را برای چنین روزهایی آماده نكرد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر پزشکیان، وی در یک گفتگوی مفصل با روزنامه اعتماد که امروز دوشنبه 2 فروردین 1392 منتشر شده است، گفت: پیشنهادم این است كه صدا و سیما یك جلسه مشترك با ما و وزیر برگزار كند و حرف هایمان را بگوییم و مردم هم بشنوند. آنچه امروز به عنوان طرح پزشك خانواده در قانون موكد شده همان برنامه‌یی است كه ما همان زمان شروع كردیم و چارچوب‌های اولیه و برنامه قانونی‌اش را در مجلس مصوب كردیم. هر چه امروز می‌گویند همان برنامه‌یی است كه ما شروع كرده بودیم و هیچ قدم اضافه‌یی هم برنداشتند. اگر پزشك خانواده را بلد بودند و بلد بودیم باید می‌دانستند كه این طرح ظرف دو سال و یك سال اجرایی نمی‌شود. حالا اگر حرف دیگری دارند بگویند و ما هم پاسخ بدهیم و ببینیم پزشك خانواده‌یی كه امروز می‌گویند چیست.

 

متن کامل این گفتگو به همراه مقدمه‌ی آن به قلم بنفشه سام‌گيس، گزارش‌نویس اجتماعی روزنامه‌ی اعتماد در پی می‌آید:

 

زمزمه آمدن وزیر بهداشت دولت هشتم به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم آنقدر كمرنگ بود كه خودش هم نخواهد با آب و لعاب‌های مازاد، پررنگ‌ترش كند. بی‌دلیل هم نبود كه وقتی سوال اول طرح شد و پرسیدم: «از انتخابات ریاست‌جمهوری چه خبر؟» فضای مصاحبه را تریبون تبلیغ ندید و گفت: «خبر دست خبرنگاران است. چرا از من می‌پرسید؟ فعلا بازارش داغ است و همه می‌آیند جز آنهایی كه باید بیایند. باید منتظر باشیم و ببینیم اوضاع چطور می‌شود و آیا جو سیاسی و فرهنگی جامعه برای حضور همگانی آماده می‌شود یا خیر. هنوز آینده خیلی مبهم است».

جوابش به سوال دوم هم ختمی بود بر پرونده‌یی كه می‌توانست با برچسب «مسعود پزشكیان در انتخابات یازدهم» در بایگانی وزارت كشور زندانی شود. وقتی پرسیدم: «نباید منتظر اسم شما در فهرست نامزدهای ریاست‌جمهوری یازدهم باشیم؟» او گفت: «فعلا كه چنین فكری ندارم و منتظر هستم ببینم چه كسانی می‌آیند و چه می‌كنند».

حالا نخستین ماه از سال 92 هم تمام شده و یك ماه و 20 روز به برگزاری یازدهمین رقابت بر سر تصاحب كرسی پرطرفدار ریاست مجریه باقی مانده. همان زمزمه‌های كمرنگ روزهای پایانی سال 91 درباره حضور وزیر بهداشت دولت اصلاحات هم به سكوت تبدیل شده و به نظر می‌رسد كه این وزیر سابق بهداشت و نماینده امروز، تریبون مجلس را برای انتقادكردن و فریادزدن و كَند و كاو در تخلفات دولت مناسب‌تر از آن دیده كه بخواهد آدم دولت باشد و آن وقت در تعارفات اجباری، نتواند حرف بزند و بشود همین وزیر بهداشتی كه امروز داریم كه از باب قدردانی از رییس دولت به ازای قدرت و جلالی كه اعطایش كرده، هیچ جا از همراهی با رییس دولت كم نگذارد حتی در مراسم تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی...

مسعود پزشكیان، وزیر بهداشت دولت هشتم شد وقتی رییس‌جمهوری وقت كه در دولت پیشینش از انتخاب یك رجل محافظه‌كار و ناهمسو با منش دولت پشیمان شده بود، این‌بار معاون سلامت همان وزیر را به مجلس معرفی كرد و این معاون سلامت كه رییس دانشگاه علوم پزشكی تبریز هم بود، طی 4 سال وزارت، به رییس دولت هشتم ثابت كرد كه انتخاب اشتباهی نبوده است. پزشكیان طی دوران وزارت، نقدپذیر بود و خبرنگاران حوزه بهداشت به یاد دارند كه گرچه این وزیر هیچ نشست خبری به رسم معمول امروز وزرا برگزار نكرد اما در تمام برنامه‌هایی كه حضور داشت، پاسخگو بود حتی درباره برنامه و ایراداتی كه می‌توانست دولت را گرفتار چالش كند. وضعیت بیماران ترانسكشوال و زنان آسیب‌دیده و شیوع ایدز در میان معتادان خیابانی در زمان وزارت پزشكیان دستخوش مشكلات فراوان بود و هنوز تكنولوژی به حدی نرسیده بود كه ایران بتواند در تولید رادیودارو و تجهیزات پزشكی «های تك»، حرفی برای گفتن داشته باشد و مهم آنكه هنوز از تحریم خبری نبود. با همه این اوصاف، وزیر آن شجاعت را داشت كه در ماه‌های پایانی وزارت و بی‌ترس از نقدهای آتی، تمام برنامه را تعطیل كرده و طرح پزشك خانواده را شروع كند. همان زمان هم مثل امروز بود، راحت و بی‌تظاهر. عكس‌هایی كه عكاسان سند كرده‌اند از ورزش كردن وزیر سابق هنگام تنفس صحن علنی مجلس و تكیه دادنش به گیت ورودی صحن، اغراق و هنر فتوشاپ نیست. بزرگداشت ارتحال حضرت امام كه مصادف شد با آخرین روزهای وزارت پزشكیان، وزارتخانه یك اتوبوس گرفته بود برای اعزام مدیران و خبرنگاران به مرقد و حضور در مراسم بزرگداشت ارتحال بنیانگذار انقلاب. در مسیر برگشت، وزیر با همان اتوبوس به سمت ساختمان خاكستری و كهنه سه‌راه جمهوری بازگشت و پشت سر راننده نشست و حواسش به ترافیك چاق اتوبان‌ها و خیابان‌ها بود. عصر آخرین روز وزارتش هم، بعد از آن آخرین گفت‌وگوی اختصاصی كه در مقام وزیر داشت، آن ساعتی كه در اتاقش را بست و كلید اتاق را تحویل داد، كسی برای وداع نیامده بود و جز نگهبان ساختمان 14 طبقه شهرك قدس كه تازه افتتاح شده بود و خبرنگاری كه راضی از یك مصاحبه چالش پرتاب، در راهروهای ساختمان گم شده بود، كسی در ساختمان نبود.

 

در حالی كه سال 91 آخرین سال فعالیت دولت دهم بود، طی سه سال گذشته شاهد افت وخیزهای زیادی در نظام سلامت بودیم كه مهم‌ترین آنها، كسری اعتبارات نظام سلامت، كاهش توجه دولت به بهداشت و درمان و بی‌مهری رییس دولت دهم با نظام سلامت بود كه شاید بارزترین آن عزل وزیر بهداشت بود و در نهایت، مماشاتی از رییس دولت در مقابل نظام سلامت شاهد نبودیم. شما كه دوره وزارت را در دوره اصلاحات تجربه كرده‌اید چه ارزیابی‌ای از وضعیت نظام سلامت در دولت دهم دارید؟

متاسفانه دولت احمدی‌نژاد قوانین مصوب دولت از جمله قانون برنامه پنجم را اجرا نكرد و به تعهدات قانونی خود در قبال مردم بی‌توجه بود و فقط با نمودهای ظاهری، پشت تریبون وعده داد كه می‌خواهیم این رقم به مردم پول بدهیم. در حالی كه ما شاهد هستیم كه مردم مشكل دارند و بیمارند و قدرت خرید داروها را ندارند. در قوانین مصوب و قانون برنامه پنجم توسعه، برای تمام این موارد و تمام این افراد راه‌حل دیده شده بود و قرار بود كه مشكل این بیماران حل شود و دولتی كه اظهار می‌كرد طرفدار محرومان و اقشار آسیب‌پذیر و مستضعفان است، موظف بود به این قشر توجه ویژه داشته باشد اما متاسفانه در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و به نظر من، مسوول اصلی وضعیت امروز و تراكم مشكلات بیماران، تصمیمات دولت است كه هیچ یك از این موارد را ندید و قوانین را اجرا نكرد.

نمایندگان ملت هم كه در مقابل این بی‌قانونی‌ها قرار داشتند، نتوانستند دولت را مجاب كرده و به مسیر اجرای قانون هدایت كنند. در واقع عملكرد رییس دولت در مجلس، زاییده همان رفتاری است كه در بسیاری از شوونات دیگر از جمله در بهداشت و درمان هم شاهد آن بوده‌ایم فقط ضعف و شدتی متفاوت داشته است.

متاسفانه امروز، وضعیت بهداشت و درمان نسبت به آنچه در قانون برنامه پنجم توسعه نوشته شده بسیار فاصله دارد و دولت، قانون را كنار گذاشته است و معلوم نیست چه می‌كند. سازمان‌های بیمه‌گر بیش از هشت ماه است كه به سیستم بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشكی بدهكارند و چالش‌های فراوانی وجود دارد كه واقعا نمی‌دانم چه می‌توان گفت آن هم درباره عملكرد دولتی كه با شعار ایجاد شغل برای همه و از بین بردن تورم و جلوگیری از رانت‌خواری و تك رقمی كردن وام بانكی آمد اما امروز كه می‌رود، این شعارهای محقق نشده، بزرگ‌ترین معضلات جامعه است.

 

اگر از دوران سازندگی و دوران جنگ به دلیل تفاوت جنس مشكلات صرفنظر كنیم می‌توان گفت كه وزارت بهداشت در دوران اصلاحات كارنامه نسبتا موفقی داشت. شما به عنوان وزیر بهداشت در دوران اصلاحات آیا قبول دارید، مشكلاتی كه امروز در نظام بهداشت و درمان شاهد هستیم یك شبه اتفاق نیفتاده و شاید ریشه‌اش را باید در دولت نهم هم جست‌وجو كرد؟ زمانی كه دكتر لنكرانی وزیر بهداشت بود؟ یا فكر می‌كنید اتفاقات سال 91 آنقدر خاص بود كه مشكلات نظام سلامت را امروز به این تراكم رسانده است؟

موافقم، ریشه مشكلات از همان زمان آغاز شد و بسیاری از مشكلات در این ماه‌های پایانی خودش را بروز داده است. بخشی از مسائل امروز، حاصل برخوردی است كه همان سال‌ها با مدیران و كارشناسان و خبرگان نظام سلامت، به ویژه در مدیریت بیمارستانی و مدیریت شبكه و مدیریت آماری صورت گرفت و مدیران مورد بی‌توجهی قرار گرفته یا به دلایل سیاسی كنار گذاشته شدند. بخشی دیگر را شاید ظرف پنج یا 10 سال آینده شاهد باشیم. رفتاری كه طی دولت نهم و دهم با مدیران نظام سلامت صورت گرفت در واقع، بی‌توجهی به اعتماد، ایمان انگیزه و باور انسان‌هایی بود كه در تمام صحنه‌ها حضور داشتند و دنبال پول و پروانه مطب نبودند اما رفتار دولت تمام این معادلات را بر هم زد.

 

به شعارهای محقق نشده دولت اشاره كردید. آیا مصداقی از این شعارها برای مخاطبان نظام سلامت هم دارید؟

بله، بارز‌ترین مصداق طرح پزشك خانواده است كه اجرای آن در سال پایانی دولت آقای خاتمی آغاز شد و قرار بود این روند ادامه پیدا كند اما دولت نهم شعار داد كه این مسیر را ادامه می‌دهد و رییس دولت گفت كه طرح را ظرف دو سال تمام می‌كنند اما هر سال، وعده اتمام دو ساله طرح پزشك خانواده آنقدر تكرار شد كه هشت سال هم گذشت و هیچ قدمی هم در این رابطه برنداشتند و آنچه هم امروز به اسم پزشك خانواده اعمال می‌كنند واقعا پزشك خانواده نیست زیرا طرح پزشك خانواده یك چارچوب علمی و كارشناسی و روشن دارد. البته حالا وزیر بهداشت و درمان در حال پیگیری اجراست اما بعید می‌دانم كه در این فرصت كوتاه كار مشخص و ادامه داری انجام شود. طبیعی است كه تقابل با كارشناسان و كنار گذاشتن تجربه‌ها و مواجهه سیاسی با فعالان نظام بهداشتی، نتیجه‌یی جز وضعیت امروز نخواهد داشت. وقتی هم به این نتایج اعتراض می‌كنیم و می‌پرسیم كه چرا چنین شد، می‌گویند مقصر ما نبودیم و قبلی‌ها مقصر بودند یا كه تمام گناه‌ها را بر گردن بیگانگان و تحریم می‌اندازند در حالی كه مدیر یك سیستم باید تمام مشكلات را پیش‌بینی كند و بر مبنای همین پیش‌بینی‌ها تصمیم بگیرد و سیاستگذاری كند. دولت آقای رفسنجانی در طول هشت سال، 120 میلیارد دلار پول به دست آورد، دولت اصلاحات در طول هشت سال، 180 میلیارد دلار پول به دست آورد اما دولت آقای احمدی‌نژاد در طول هشت سال، 900 میلیارد دلار پول به دست آورد و هر سال بیش از 120 میلیارد دلار درآمد داشت. اما وضعیت هشت سال احمدی‌نژاد را با سال‌های گذشته مقایسه كنید. با این میزان درآمد آیا وضعیت بهداشت و درمان، وضعیت راه‌ها، وضعیت صنعت در این سال‌ها تغییر واضحی داشته كه مكرر در رسانه‌ها اعلام می‌كنند ما سه برابر تمام دولت‌ها كار كردیم؟

 

اشاره كردید كه مجلس در مواردی نتوانسته ایستادگی چندانی در مقابل بی‌توجهی‌های دولت نسبت به قوانین مصوب داشته باشد. شاید بهترین نمونه این تخلفات قانونی هم تشكیل ندادن شورای عالی بیمه سلامت به عنوان یكی از تاكیدات قانون برنامه پنجم توسعه است كه باید در سال نخست از اجرای برنامه و در سال 90 تشكیل می‌شد و این شورا می‌توانست سهم مردم را از هزینه‌های سلامت كاهش داده و تعرفه‌های درمان را به قیمت واقعی برساند و عدالت در سلامت را ایجاد كند اما دولت از تشكیل این شورا خودداری كرد. مجلس در مقابل فرارهای دولت از قانون چه اقدامی می‌توانست انجام دهد؟

نخستین قدم‌های انحرافی دولت از قانون، بی‌توجهی به برنامه پنج ساله چهارم بود. قانون برنامه چهارم توسعه توسط مجلس و شورای نگهبان تصویب شده بود اما دولت به طور علنی اعلام كرد كه این قانون را قبول نمی‌كند و هیچ برنامه‌یی هم به جای آن ندارد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را منحل كرد و تعهدات متعدد ایجاد كرد به گونه‌یی كه حجم تعهدات ایجاد شده دولت احمدی‌نژاد را نه دولت آینده و نه دولت بعدتر، بلكه سه دولت دیگر هم نمی‌توانند جبران كنند؛ زیرا این دولت فقط وعده داده، بدون آنكه توجهی به میزان و محل اعتبارات داشته باشد. وقتی چنین تخلفاتی توسط دولت انجام می‌شود و هیچ اعتراضی هم در مقابل آن صورت نمی‌گیرد به همین جا می‌رسیم كه رییس دولت در مقابل سایر موارد هم می‌ایستد و در مجلس هم، سایر قوا را متهم می‌كند و برایشان پرونده می‌آورد درحالی كه خلاف قانونی را از نظر قانونی انجام داده و قانون برنامه را كنار گذاشته و می‌گوید كه قانون برنامه را كه شورای نگهبان مصوب كرده و همه مكلف به قبول و اجرای آن هستند قبول ندارد و از كنارش می‌گذرد. با این وجود دیگر نمی‌توانیم اجرا نشدن تخصیص 10درصد از هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت و 30 درصد به بخش صنعت و كشاورزی و 20درصد به خدمات دولتی را زیر سوال ببریم. در حالی كه اگر از ابتدا در مقابل انحرافات دولت ایستادگی می‌شد به اینجا نمی‌رسیدیم كه بگوییم حالا دیگر صبر كنیم تا عمر این دولت تمام شود.

 

به نظر شما مجلس یا كمیسیون بهداشت و درمان در مقابل بارزترین تخلف دولت در بخش سلامت، تشكیل ندادن شورای عالی بیمه سلامت یا تاخیر در اعلام تعرفه‌های درمان یا تشكیل دیرهنگام و بی‌تاثیر سازمان بیمه سلامت ایرانیان به طور خاص باید چه اقدامی می‌كرد؟

كمیسیون بهداشت اقدام كرد. به دادگاه شكایت كرد و طبق ماده 233 تخلف را اعلام كرد و شكایت را در صحن علنی مجلس هم مطرح كرد و از مجلس رای گرفت. ما به عنوان نماینده، سوال از رییس‌جمهوری را امضا كردیم و درباره آن هم بحث شد و وظایف‌مان را انجام دادیم اما این مشكلات صرفا با اقدامات كمیسیون بهداشت قابل حل نیست. وقتی سیستم نظارتی در مقابل قدم اول انحراف كوتاه می‌آید، قدم‌های بعدی هم به اینجا می‌رسد و امروز می‌گوییم در چند ماه باقیمانده اعتراض بی‌فایده است و با استیضاح كردن هم مشكل حل نمی‌شود در حالی كه مجلس باید در همان روزهای اول به جای تایید‌های اضافی رییس دولت، برخورد قانونی می‌كرد. بارها دیوان محاسبات در مجلس اعلام كرد كه 1500 الی 2000 مورد انحراف از قانون و اجرا نشدن قانون توسط دولت صورت گرفته و دولت می‌گفت ما به اندازه سر سوزنی هم مرتكب تخلف قانونی نشدیم. پس یا دیوان محاسبات گزارش غلط می‌داد یا آمارهای دولت اشتباه بود و یكی از این دو باید پاسخگو می‌شد. مجلس از كنار 1500 تخلف قانونی یا معطل ماندن اجرای قانون از سوی دولت گذشت تا به امروز رسیدیم.

 

البته دوران وزارت شما از مشكلات با منشا خارجی كه دولت‌های نهم و دهم با آن مواجه بودند خبری نبود. فكر نمی‌كنید تحریم و نوسانات نرخ ارز در این دو دولت بر روند اجرای قوانین یا بروز مشكلات تاثیرگذار بود؟

تحریم كه از دو سال قبل آغاز شده. قبل از تحریم چه كردند كه امروز تحریم را بهانه می‌كنند؟ آیا تمام قوانین بهداشت و درمان در طول 8 سال گذشته اجرا شد؟ آیا 10 درصد از هدفمندی یارانه‌ها را به محرومان و بیماران نیازمند دادند؟ آیا آن زمان كه تحریم در این حد شدت نداشت قوانین را اجرا می‌كردند كه امروز تحریم را بهانه قرار داده‌اند؟ اگر برای دولت نوشتن قطعنامه مهم نبود چرا امروز می‌گوید قطعنامه‌ها مشكل‌ساز بود؟ آیا نمی‌دانست كه این قطعنامه‌ها می‌تواند مشكل‌ساز باشد؟ اگر نمی‌دانست كه عیب بسیار بزرگی است. اگر هم می‌دانست چرا تمام دلارها را خرج كرد و كشور را برای چنین روزهایی آماده نكرد؟ من یاد داستان حضرت یوسف می‌افتم كه خداوند آن را احسن القصص می‌داند و به 7 سال فراوانی و 7 سال قحطی اشاره دارد. اگر تصمیم داشتیم با دنیا قطع رابطه كنیم چرا درآمد 7 ساله را ذخیره نكردیم تا در این روزهایی كه مورد آزار كشورها قرار گرفتیم بتوانیم امورات كشور را مقتدرانه مدیریت كنیم؟ اگر معتقد به حكومت و مدیریت اسلامی هستیم كه باید از قرآن الگو می‌گرفتیم.

اما بر‌خلاف گفته شما، نه تنها از دو سال پیش، بلكه از نیمه دوم سال 86 و پس از آغاز تحریم شعبات بانك‌های ایرانی خارج از كشور نخستین نشانه كمبودهای دارویی آشكار شد؛ همان زمان كه كمبود آنتی‌بیوتیك‌ها در راس اخبار بهداشت و درمان قرار گرفت.

معتقدم ما تا دو سال قبل مشكلی نداشتیم یا اگر مشكلی بوده من خبر ندارم. اگر كمبود دارویی وجود داشته احتمالا متوجه سوءمدیریت بوده اما تا زمان تحریم بانك‌های ایرانی ما با مشكل ارز مواجه نبودیم و حتی تا سال 91 هم دلار 1250 تومان بود و وارد‌كنندگان با ثبت سفارش دارو می‌خریدند در حالی كه امروز حتی در ازای وجوه نقد اضافه هم به ما دارو نمی‌فروشند.

 

با این حال، سال 91 با اوج نوسانات نرخ ارز مواجه شدیم كه همین امر هم بر قیمت دارو و تجهیزات پزشكی و واردات و سرمایه در اختیار وارد‌كنندگان تاثیر بسیار زیادی داشت و دولت به جای حل مشكل، به رفتارهای سیاسی رو آورد و وزارت بهداشت و نظام سلامت از همین باب تحت فشار قرار گرفت. فكر نمی‌كنید همین عملكرد دولت، این انتظار را از مجلسیان ایجاد كرد كه با این رویه دولت مقابله كنند؟

مجلس چه باید می‌كرد؟ ما از رسانه‌ها و در صحن علنی و از تریبون‌هایی كه داشتیم حرف‌مان را زدیم و اعتراض‌مان را گفتیم. كمیسیون بهداشت هم در اعتراض به عملكرد دولت به قوه قضاییه نامه نوشت و این نامه هم در صحن علنی مطرح شد. كمیسیون بهداشت چقدر اختیار داشت تا بتواند اقدام بیشتری انجام دهد؟

كمیسیون و مجلس قانونگذار و ناظر به اجرای قانون هستند، قانون را تصویب كردیم و دولت اجرا نكرد.

 

پشتوانه قانون در زمان تخلف از اجرای آن چیست؟

اگر وزیر قانون را اجرا نكند او را استیضاح می‌كنیم و اگر دولت از اجرای قانون خودداری كند رای به عدم كفایت می‌دهیم.

 

اما این اقدامات صورت نگرفت. آقای پزشكیان، این عملكرد دولت اتفاق كوچكی نبود.

اگر در چنین وضعیتی رای به عدم كفایت دولت داده بودیم آیا مشكلات حل شده بود؟

 

شما كه در مسند قانونگذاری هستید می‌توانید جواب بدهید كه آیا مشكلات حل می‌شد؟

طبیعی است كه اگر در سال آخر دولت را ساقط می‌كردیم؛ وضعیت بدتر می‌شد. برای حل مشكلات باید 8 سال قبل، 5 یا 6 سال قبل اقدام می‌كردیم. در مقابل همان نخستین قدم‌های بی‌توجهی به قانون، امروز با استیضاح و رای به عدم كفایت، فقط وضعیت را بدتر می‌كرد.

 

یعنی ملاحظات مانع از اقدامات قانونی شد؟

ملاحظاتی كه همان روزهای اول داشتیم و تعریف و تمجید می‌كردیم كار را به اینجا رساند. امروز دیگر ملاحظه‌یی در كار نیست. امروز همه در حال دعوا هستند. امروز زمین و زمان از مشكلات ما با خبرند اما همان روزهایی كه مشكلات را كتمان می‌كردیم باید به یاد امروز می‌بودیم.

 

عملكرد خانم وزیر را در طول 3 سال وزارت چطور ارزیابی می‌كنید؟ اصلا با حضور یك زن در یك وزارتخانه پرمسوولیت موافق بودید؟

برای ارزیابی عملكرد باید هدف تعیین كنیم و سپس ببینیم كه نسبت به آن هدف چه حد پیش یا پس رفته‌ایم. قانون برنامه توسعه، هدف ما است. اهداف قانون برنامه پنجم توسعه برای نظام سلامت هم این بود كه پزشكان در یك مركز كار كنند و پرداخت از جیب مردم كاهش پیدا كند و نظام ارجاع اجرا شود و به سمت عدالت در سلامت و عادلانه شدن سرانه و تعرفه درمان برویم. به كدام یك از این اهداف رسیدیم؟ دریافتی پزشكان از مردم افزایش یافته و پزشكان هم چند جا مشغول كار هستند و دولت باید با افزایش اعتبارات برای عادلانه شدن تعرفه اقدام می‌كرد. حالا چه كسی را مقصر بدانیم؟ وقتی دولت دغدغه مردم را ندارد و سیستم در مسیر درست حركت نمی‌كند به همین وضعیت می‌رسیم و در چنین شرایطی هیچگاه نمی‌توانید یك فرد را مقصر بدانید.

 

شما همچنان معتقدید كه مجلس باید از همان روز اول مقابله خود را با تخلفات دولت از تاكیدات قانون درباره نظام سلامت آغاز می‌كرد؟

بله و همان زمان كه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر هم زد و قانون برنامه را اجرا نكرد، گفتند عجب پر جرات است. آن زمان تشویق می‌كردند و امروز نمی‌دانند چه كنند.

 

اعتراضات خانم وزیر نسبت به عملكرد دولت در تخصیص ندادن ارز دارو و تجهیزات پزشكی در نیمه دوم سال 91 علنی شد. آیا این اعتراضات به موقع بود؟

خیلی دیر بود.

 

وزیر چه زمانی باید اعتراض می‌كرد؟

همان زمان كه می‌گفت مشكل نداریم اما مشكلات وجود داشت. البته روشن بود كه اگر اعتراض می‌كرد زودتر از اینها عزل می‌شد چون احمدی‌نژاد هر كسی را كه بالای حرفش حرف بزند كنار می‌گذارد. حالا هم كه مشكلات دانشگاه‌ها در حدی افزایش پیدا كرده كه حتی برای حقوق پرسنل هم پول ندارند و اعتبارات غذا و دارو را برای حقوق پرسنل خرج می‌كنند، به روسای دانشگاه‌ها می‌گوییم چرا اعتراض نمی‌كنید می‌گویند اگر حرف بزنیم عزل می‌شویم.

 

پیش از نوروز، وزیر بهداشت گفت كه طرح پزشك خانواده باید از 17 سال قبل اجرا می‌شد و مسوولانی كه این طرح را اجرا نكردند باید استغفار كنند. فكر می‌كنید كه شما هم در این لیست استغفار قرار دارید؟

پیشنهادم این است كه صدا و سیما یك جلسه مشترك با ما و وزیر برگزار كند و حرف هایمان را بگوییم و مردم هم بشنوند. آنچه امروز به عنوان طرح پزشك خانواده در قانون موكد شده همان برنامه‌یی است كه ما همان زمان از استان آذربایجان‌شرقی شروع كردیم و چارچوب‌های اولیه و برنامه قانونی‌اش را در مجلس مصوب كردیم. هر چه امروز می‌گویند همان برنامه‌یی است كه ما شروع كرده بودیم و هیچ قدم اضافه‌یی هم برنداشتند. من همان موقع هم گفتم كه اجرای طرح پزشك خانواده 15 سال طول می‌كشد. اگر پزشك خانواده را بلد بودند و بلد بودیم باید می‌دانستند كه این طرح ظرف دو سال و یك سال اجرایی نمی‌شود. حالا اگر حرف دیگری دارند بگویند و ما هم پاسخ بدهیم و ببینیم پزشك خانواده‌یی كه امروز می‌گویند چیست چون امروز تعاریف جدیدی از پزشك خانواده می‌شنویم.

 

فصل سلامت در قانون برنامه پنجم توسعه تاكیداتی دارد كه بنا بر تایید شما، دولت این تاكیدات را اجرا نكرده است. حالا بر اساس گفته‌های منتقدان كه می‌گویند تعرفه‌ها واقعی نیست و عدالت در سلامت برقرار نشده و هزینه‌های درمان برای مردم و بخش‌های درمانی افزایش داشته، چه آینده‌یی برای نظام سلامت می‌بینید؟

همان چیزی را كه امروز در جامعه شاهد هستیم. هر كه هر جور خواست عمل می‌كند و قیمت دلخواهش را تعیین و دریافت می‌كند. انتظار ما از دولت بسیار روشن بود. قانون را اجرا كند تا بسیاری از مشكلات نظام سلامت حل شود. متاسفانه با این شرایط و این چالش‌ها، آینده خوبی برای نظام سلامت نمی‌بینم.

 

سال 91 یكی از چالش‌های مهمی كه وزیر سابق را وادار به اعتراض كرد تخصیص ارز مرجع به واردات اقلام غیرضروری مثل چوب بستنی و لوازم آرایشی بهداشتی و خودروهای لوكس بود. رییس كمیسیون بهداشت و گمرك هم در گزارش‌های جداگانه درباره وضعیت و میزان این تخصیص‌ها صحبت كردند. آیا مجلس از این تخصیص‌ها كه معلوم نیست توسط چه نهادی صورت گرفته مطلع بود و در صورت اطلاع آیا می‌توانست مانع از تخصیص ارز مرجع به واردات این اقلام شود؟

تصمیم‌گیری‌ها در شورای عالی پول و اقتصاد انجام می‌شود. مجلس قانون می‌نویسد و به دولت اعلام می‌كند كه قانون را اجرا كند. شورای پول و اقتصاد هم تصمیم می‌گیرد كه چگونه این قانون را اجرا كند.

البته مسوولان بانك مركزی هم حرف دارند و ما نمی‌توانیم یك طرفه بگوییم كه حق با كدام یك بوده. واقعیت این است كه هزینه مصرف داروی ما در چند سال گذشته چند برابر شده در حالی كه با افزایش كیفیت داروها مواجه نبوده‌ایم. اما منطقی هم نیست كه بگوییم میزان مصرف دارو افزایش یافته است. متاسفانه همیشه یاد گرفتیم همدیگر را محكوم كنیم. در حالی كه مشكلات براثر تداخل فرآیندها ایجاد می‌شود. به جای محكوم كردن یك‌طرفه بانك مركزی یا وزارت بهداشت، باید مسیر فرآیند را اصلاح كنیم. به هر حال در سوی دیگر مشكلات، مجلس و قوه‌قضاییه قرار دارند. همه تا حدودی نقص داشتیم كه به اینجا رسیدیم. اگر نقصی نبود و نظارت به درستی انجام می‌شد با این مشكلات مواجه نمی‌شدیم.

 

آقای پزشكیان، من پاسخم را نگرفتم. آیا مجلس از تخصیص ارز دارو به واردات اقلام غیر ضروری با خبر بوده؟

چون جواب شما این نیست كه بگویم كدام مسوول مقصر بوده.

 

آیا مجلس یا كمیسیون بهداشت از این تخصیص مطلع بودند؟

قرار نیست كه كمیسیون از تخصیص‌های ارزی مطلع شود. قرار است قانون اجرا شود و بر اجرای قانون نظارت شود. دیوان محاسبات هم به عنوان بازوی نظارتی مجلس، ناظر هزینه كردها باشد. دیوان محاسبات بارها اعلام كرد كه دولت در حال انحراف از قانون است. حالا اگر این انحراف در تخصیص‌های ارزی هم بوده باید بررسی شود و باید ببینیم دیوان محاسبات از موضوعی با این وسعت مطلع بوده كه به نظر من مطلع بوده و اگر بی‌خبر بوده احتمالا دولت هم اطلاع نمی‌داده و قانون را اجرا نمی‌كرده. اما این نظارت وظیفه كمیسیون نبوده.

 

یعنی باید درباره تخصیص ارز دارو به واردات اقلام لوكس پای صحبت مقامات بانك مركزی هم بنشینیم؟

من می‌گویم در این فرآیند نمی‌توانیم با طرح دو سوال تمام تقصیرها را بر گردن وزیر بهداشت یا مسوولان بانك مركزی بیندازیم چون این بحث‌ها فقط فرافكنی است. همان كاری كه دولت انجام می‌دهد و می‌گوید تمام دولت‌ها اشتباه كردند و من درست عمل كردم.

باید فرآیندها را دید و اشكالات را رفع كرد و سعی نكنیم كه چهره خیلی مثبت یا خیلی منفی برای افراد بسازیم. مشكل اینجاست كه اگر قانون اجرا می‌شد و نظارت درستی وجود داشت و دولت در چارچوب قانون حركت می‌كرد به اینجا نمی‌رسیدیم. حالا میزان مسوولیت افراد در این چرخه مشكلات باید بررسی شود. آیا با این تصمیمات دولت، یك وزیر قدرتمند می‌توانست مشكلات نظام سلامت را حل كند ؟ اصلا بعید می‌دانم كه می‌توانستیم وزیر قدرتمندی داشته باشیم چون همان روز اول دولت او را كنار می‌گذاشت. هزار درویش در یك گلیم بخسبند و دو پادشاه در یك اقلیم نگنجند.

 

یعنی اگر شما وزیر احمدی‌نژاد بودید ممكن بود همان هفته اول شما را عزل كند؟

اگر می‌خواستم از حق و حقوق مردم دفاع كنم و ایشان خلاف آن را می‌گفت بله. به راحتی من را كنار می‌گذاشت.

 

شما درباره تناقض حرف‌های وزیر بهداشت و بانك مركزی چه نظری دارید؟ وزیر سابق بهداشت نسبت به تخصیص ندادن ارز دارو در هفت ماه سال 91 انتقاد می‌كرد در حالی كه مسوولان بانك مركزی و وزیر جدید تایید كردند كه ارز دارو به میزان كافی و دو میلیارد و 500 میلیون دلار از ابتدای سال تخصیص داده شده.

در جلسه‌یی كه در بانك مركزی داشتیم اعلام شد كه حدود 1800 میلیارد تومان ارز برای دارو داده‌اند كه حدود یك میلیارد و 800 میلیون دلار بود و تایید كردند كه این رقم را از شهریور ماه دادند و در شش ماه اول هم حداكثر 400 میلیون دلار دادند كه با پرداخت‌های بعدی این كسری را تا حدودی جبران كردند. اما مشكلات دارو صرفا متوجه تخصیص ندادن ارز نبود. سابق بر این می‌توانستیم با ثبت سفارش دارو وارد كنیم اما امروز شركت‌های خارجی، اول دلار می‌گیرند و بعد، جنس تحویل می‌دهند كه همین اتفاق باعث افزایش هزینه‌ها شده و رقم‌های گذشته برای تامین بازار دارو كافی نیست. مشكل امروز دارو متوجه ناكافی بودن ارز مورد نیاز واردكنندگان و بازار و تخصیص دیر هنگام ارز بوده علاوه بر آنكه هنوز در ثبت سفارش‌ها و انتقال پول و پذیرش شركت‌های خارجی هم با چالش‌هایی مواجهیم كه حل آنها به سادگی ممكن نیست.

 

فكر می‌كنید كه علت تخصیص‌های دیر هنگام یا ناكافی اعتبارات یا تاخیر در اعلام تعرفه‌های درمان یا بسیاری مسائل اعتباری دیگر از جمله كاهش اعتبارات سازمان‌های بیمه‌گر می‌تواند ناشی از نگاه دولت نسبت به اهمیت مقوله سلامت باشد؟

به هر حال بخشی از مشكلات ما متوجه تحریم‌هاست. ما تبعات تحریم را پیش بینی نكردیم و شعار می‌دادیم كه تحریم‌ها هیچ تاثیری نمی‌تواند بگذارد.

بخشی از مشكلات هم ناشی از سوءمدیریت است كه نتوانستیم مصرف و بازار و هزینه‌ها را كنترل كنیم و بسیاری از هزینه‌ها را رها كردیم در حالی كه به نظر من، تحریم و بازار و مصرف و هزینه‌ها، همه قابل مدیریت بود كه در این زمینه بسیار ضعف داشتیم.

 

امروز در نگاه دولت، آیا سلامت اولویتی بالاتر از سایر حوزه‌ها دارد؟

دولت امروز درگیر نان و آب و حقوق مردم است. حقوق‌ها را با تاخیر می‌دهد و اضافه كاری‌ها قطع شده و طبیعی است كه اولویت با نان و گندم و حقوق ماهانه باشد چون دولت وعده داده كه پول در جیب مردم بریزد. بنابراین، بهداشت و درمان در ردیف‌های بعدی اولویت قرار می‌گیرد.

 

شما وزارت را تجربه كردید و دو دوره در كمیسیون بهداشت مجلس حضور داشته‌اید. بركناری وزیر سابق بهداشت در شرایطی كه بحران مسائل نظام سلامت به دلایل مالی و تحریم و سایر مشكلات به اوج رسیده بود چه توجیه و بازتابی دارد؟

به همان دلیلی كه مقام معظم رهبری فرمود الان وقت استیضاح نیست، دولت هم نباید وزیر را عزل می‌كرد. دولتی كه معتقد است مجلس نباید استیضاح كند، نباید وزیر را عزل می‌كرد. تغییر مدیریت آن هم در 6 ماه پایانی دولت كار اشتباهی بود و هیچ توجیه مدیریتی ندارد زیرا در ماه‌های پایانی، اگر دولت بهترین مدیر را هم بیاورد مشكلات حل نمی‌شود مگر آنكه مدیر خارق العاده‌یی پیدا كرده باشد كه وعده‌های دیگری بدهد. این تغییرات باید بسیار قبل‌تر انجام می‌شد.

 

اما گفته می‌شود كه تغییر وزیر به دلیل مشكلات نظام سلامت نبود و صحبت بر این بود كه رییس‌جمهوری دچار تنش سیاسی با وزیر شده و وزیر سابق بهداشت هم حاضر نبود آقای لاریجانی (رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران) را حذف كند. درباره این شایعات چه نظری دارید؟

من این شایعات را تایید نمی‌كنم.

 

عملكرد رییس‌جمهوری درباره برگزاری انتخابات نظام پزشكی هم می‌تواند منجر به این پرسش شود كه رد و صلاحیت بعضی از نامزدهای این انتخابات صنفی از سوی برخی نهادها منجر به ورود رییس قوه مجریه به این پرونده شد كه طی 34 سال گذشته بی‌سابقه بود. احمدی‌نژاد در حمایت از بعضی نامزدهای رد صلاحیت شده اعلام كرد كه انتخابات را در صورت انجام نشدن تجدید نظر، قانونی نمی‌داند. این مواجهه رییس قوه مجریه با انتخابات ششم نظام پزشكی را چطور ارزیابی می‌كنید؟

معتقدم كه گزینش‌ها باید در فضای بازتری صورت می‌گرفت زیرا یك جریان صنفی بود نه جریان سیاسی. ما عادت داریم به تمام اتفاقات رنگ سیاسی بزنیم. در نتیجه چنین مواجهه‌یی، افرادی كه می‌توانستند حضور داشته باشند منع شدند. من درباره نظر رییس دولت اظهارنظر نمی‌كنم چون كاری به افراد ندارم اما اگر قرار است رییس دولت حكمی را امضا كند پس باید بتواند نظر هم بدهد.

او درخواست تجدید نظر داشت و ممكن بود كه این تجدید نظر بنا بر خواست رییس دولت هم انجام شده و اعلام كنند كه بر اساس این شاخص‌ها، افراد مجددا رد صلاحیت شدند. اما این اتفاق را هم به یك جریان سیاسی تبدیل كردند و در تقابل با رییس قوه مجریه در آمدند. اگر قرار است رییس قوه مجریه این احكام را امضا كند پس باید حرف او هم شنیده شود نه آنكه بگوییم تو حق حرف زدن نداری. این رفتار منطقی نیست. این اتفاق همان سیاسی شدن جریانات است كه حالا در این مسیر آمده‌ایم كه همه را رد كنیم و بگوییم همه اشتباه كردند در حالی كه قبل‌تر، تمام كارهایشان را تایید می‌كردیم.

 

وزارت بهداشت با 4 هزار و 500 میلیارد تومان كسری وارد سال 92 شده كه بخش مهمی از این كسری متوجه اجرا نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص نیافتن 6 هزار میلیارد تومان از این محل به نظام سلامت است علاوه بر آنكه وزارت بهداشت بودجه مصوب 91 را هم به طور كامل دریافت نكرد. با این كسورات فكر می‌كنید چه آینده‌یی در انتظار وزارت بهداشت و نظام سلامت خواهد بود؟

دقیقا رقم بودجه و كسری را نمی‌دانم اما نتیجه این وضعیت، افزایش پرداخت از جیب مردم، مشكلات اقشار آسیب‌پذیری كه سنگ‌شان را بر سینه می‌زنیم و مشكلات سیستم بهداشت و درمان است. این نتیجه غایی است اما قبول ندارم كه تمام مشكلات و قصور را متوجه كمبود اعتبارات بدانیم زیرا باید ضعف و سوءمدیریت‌ها و مصارف بی‌دلیل را هم بررسی كنیم. چه كسی گفته مشابه داروی تولید داخل كشور، می‌تواند وارد شود؟ امروز حدود 400 میلیون دلار را فقط برای واردات داروهایی هزینه می‌كنیم كه تعداد زیادی از آنها داخل كشور تولید می‌شود. اگر قرار بر این است كه فقط مصرف كنیم و با كمبود پول مواجه شویم و دولت موظف به تخصیص باشد، كل بودجه كشور را هم به ما بدهند بازهم با كسری مواجه می‌شویم.

 

اختیارات مجلس در مقابله با تخلفات دولت چقدر است؟

مجلس می‌تواند سوال كند، استیضاح كند، تحقیق و تفحص كند و رای به عدم كفایت بدهد.

 

آیا اجازه تمام این اقدامات را دارید یا موانعی هم در پشت پرده هست؟

استیضاح را انجام دادیم اما شاید استیضاح‌هایی كه به صورت علمی و كارشناسی انجام شد، مقطعی بود یا دلایل منطقه‌یی داشت و با قانون و چارچوب و پیگیری‌ها ارتباطی نداشت. باید بپذیریم كه مجلس ضعف دارد كه اگر ضعف نداشتیم به اینجا نمی‌رسیدیم. من به عنوان نماینده می‌پذیرم كه ضعف داشتیم زیرا تمام مشكلات جامعه با اقدامات مجلس اصلاح می‌شد. مجلس هم در این مشكلات سهیم بود و قابل انكار نیست.

 

اگر امروز وزیر بهداشت بودید، راهكار ضربالاجل شما برای كاهش هزینه‌های درمان از دوش مردم یا جمعیتی كه به زیر خط فقر می‌روند چه بود؟

در قدم اول از دولت می‌خواستم كه قوانین مصوب را اجرا كند چون قدم اول برای اصلاح مشكلات، اجرای قانون است. اما در سیستمی كه به قانون بی‌توجهی می‌شود، فرد چه كاری می‌تواند انجام دهد؟ اگر قانون را می‌پذیرفتیم، راه‌های بسیاری برای اصلاح مشكلات وجود داشت و مشكلات قابل مدیریت بود.

 

حال اگر وزیر دولتی بودید كه ماهیت آن بی‌علاقگی به اجرای قانون است چگونه رفتار می‌كردید؟

از همان ابتدا از پذیرش مسوولیت خودداری می‌كردم. وزیر باید دارای اختیار تصمیم‌گیری و پیگیری باشد تا بتواند به وعده‌هایش عمل كند و روی حرف خود بایستد.

 

شما دولت‌های هفتم و هشتم را با دولت‌های نهم و دهم در یك سطح می‌بینید؟

به هیچ‌وجه، من در آن دولت، واقعا دارای اختیار بودم و دولت هیچ‌وقت در محدوده مدیریت وزیر دخالت نمی‌كرد با وجود آنكه بسیاری از سیاست‌های دولت را قبول نداشتم و به خلاف آن معتقد بودم از جمله با تشكیل وزارت رفاه و جدایی آموزش از بهداشت و درمان مخالف بودم اما باز هم دخالتی در روند اختیارات من به عنوان وزیر وجود نداشت.

 

اما مجلس هفتم، چالش اصلی دولت هشتم بود زیرا روی چندان موافقی با دولت نداشت بر خلاف امروز كه مجلس تا حد زیادی با كابینه همسویی دارد.

اتفاقا برخورد مجلس در آن زمان چندان بد نبود و با دولت هم مخالفت زیادی نداشت. كمك مجلس برای حمایت از بیماران و اقشار آسیب پذیر در دولت هشتم بسیار موثر بود. چالش‌هایی وجود داشت اما دولت سعی می‌كرد در چارچوب قانون برخورد كند و تمام تغییرات به مجلس اعلام می‌شد و اقدام خلاف قانونی توسط دولت صورت نگرفت. البته مجلس در ابتدا با دولت نهم و دهم این همسویی را داشت اما امروز نمایندگان هم متوجه مشكلات شده‌اند.

 

قانون برنامه سوم توسعه تاكید داشت كه جمعیت سه درصدی كه بر اثر هزینه درمان به زیر خط فقر می‌روند باید به یك درصد كاهش پیدا كند. این تاكید در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه هم آمده است. امروز بر اساس آمار غیر رسمی، تعداد این جمعیت بیش از 10 درصد است. آیا شنیده‌های شما هم این رقم را تایید می‌كند؟

وقتی آمار نداریم تمام اظهارنظرها اشتباه است. متاسفانه در این باره آماری در دست نیست و من هم واقعا از این رقم خبر ندارم و نمی‌توانیم در این مورد با تخمین‌ها اظهارنظر كنیم.

 

از افزایش هزینه‌های درمان از جیب مردم اطلاعی دارید؟

افزایش داشته و كاهش نداشته و همچنان با همان نسبت حدود 60 به 40 مواجهیم. 60 درصد هزینه‌های درمان را مردم می‌پردازند.

 

شما كه در یك بیمارستان دولتی حضور دارید وضعیت قیمت دارو و تجهیزات پزشكی و آینده فعالیت بیمارستان‌های دولتی با افزایش قیمت‌ها و تعرفه‌های فعلی را چگونه می‌بینید؟

در حال حاضر شركت‌های دارویی از دانشگاه‌های علوم پزشكی طلب دارند و به شركت‌های خارجی هم بدهكار هستند یا دیگر قدرت پرداخت ندارند زیرا قدرت و موجودی ریالی‌شان كاهش یافته و قدرت ریالی بالایی لازم است تا بتوانند به آن سطح اولیه بازگردند و همین اتفاق برای شركت‌های دارویی مشكل ساز شده.

مشكلات ارزی و تبادلات بانكی بین ایران و كشورهای خارجی هم با مشكل مواجه شده كه همین امر، تولید دارو و تامین تداركات را دچار مشكل كرده علاوه بر آنكه ارز پرداختی به مسائل جانبی تولید دارو مثل شیشه و بسته‌بندی و برچسب، قطع شده و باید با ارز آزاد تامین شود كه تمام این اتفاقات منجر به افزایش قیمت دارو از یك سو، كاهش موجودی دارو و كمبود برخی اقلام دارویی شده علاوه بر آنكه داروهای وارداتی با ارز آزاد هم دچار افزایش چندین برابری قیمت شده است.

 

بیمارستان‌های تبریز با چه مشكلاتی مواجهند؟

مشكلات در آن حد نیست كه بگویم دارو وجود ندارد. اما بعضی داروهای مورد نیاز را بیمار باید از بیرون تهیه كند؛ چون دانشگاه‌های علوم پزشكی با كمبود اعتبارات مواجهند و اعتبارات دارو را برای پرداخت حقوق پرسنل هزینه كردند. البته طبق قانون دارو باید توسط بیمارستان تهیه شده و در اختیار بیمار بستری قرار بگیرد اما با این شرایط مردم باید از بیرون تهیه كنند كه البته هم گران‌تر است و هم، هزینه درمان از جیب مردم و نارضایتی بیماران از نظام درمان را افزایش می‌دهد.

 

شما با تغییرات دولت در این چند ماه آخر موافق نبودید. شاهد بودیم كه سرپرست وزارت بهداشت پیش از دریافت حكم وزارت، هفت مدیر را تغییر داد و تغییرات همچنان ادامه دارد و شایعات از سیاسی بودن بعضی تغییرات خبر می‌دهد. شما در این مورد چه نظری دارید ؟ یك زمان رییس دولت این تغییرات را اعمال می‌كند و یك زمان فردی كه هنوز نمی‌دانست آیا بر جایگاه محكمی نشسته یا خیر؟

از وزیر سوال كنید كه آیا عملكرد خود را صحیح می‌دیده یا خیر. چون از جزییات خبر ندارم قضاوت من درست نخواهد بود.

 

بودجه بهداشت و درمان در سال 92 انقباضی است. این نوع بودجه چه خطری برای وزارت بهداشت و مجموعه‌های زیر دست دارد؟

ما در مجلس پیگیر اجرای قانون هستیم. اگر پول دولت كم است باید برای تمام نهادها كم باشد و اگر زیاد است باید برای همه زیاد باشد. اگر پول كم داریم باید مدیریت را تقویت كنیم نه آنكه فقط مصرف كنیم و انتظار تخصیص‌های بیشتر داشته باشیم. هدر دهی منابع در نظام مدیریت اداری ما بسیار زیاد شده در حالی كه قابل كنترل است. وزارت بهداشت باید هزینه‌هایش را كنترل كند و دولت هم باید اعتبارات را بر اساس عدالت توزیع كند.

 

 
حضور دکتر پزشکیان در جایگاه ریاست مجلسدکتر پزشکیان نائب رئیس اول مجلس دهمسخنرانی دکتر پزشکیان در همایش جشن پیروزی دکتر روحانی در تالار پتروشیمی تبریزبازدید دکتر پزشکیان بهمراه وزیر رفاه و استاندار آذربایجان شرقی از طرحهای این وزارتخانه در تبریزدیدار گرم و صمیمی با مردم در حاشیه بازدید از سیستان و بلوچستانحضور دکتر پزشکیان در جایگاه ریاست مجلسبازدید دکتر پزشکیان بهمراه معاون سازمان محیط زیست از آخرین وضعیت دریاچه ارومیهحضور دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مناطق سیل زده آذربایجان
آمار بازدید کنندگان
mod_vvisit_counterامروز1238
mod_vvisit_counterدیروز2671
mod_vvisit_counterاین هفته13950
mod_vvisit_counterهفته گذشته18847
mod_vvisit_counterاین ماه60136
mod_vvisit_counterماه گذشته122593
mod_vvisit_counterکل بازدیدها3071218

در 20 دقیقه گذشته : 27
آی پی شما : 54.144.57.183
,
امروز : 03 آذر 1396
اوقات شرعی


پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبریمجلس شورای اسلامیپایگاه اطلاع رسانی دولتپایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی