فرصتی ماندگار برای مناطق محروم؛ تحصیل به سبک ماندگار البرز

بیماری کرونا جان‌های عزیزی را از جمع‌های ما ربود اما فرصت نوینی را برای تحصیل در اختیار دانش‌آموزان مناطق محروم قرار داد؛ بسیاری از دانش‌آموزان از شیوه نوین تحصیل برخط بهره بردند و این روزها، متخصصان حوزه آموزش از معایب و پیامدهای منفی آن بیش از فواید این دوره می‌گویند. اما کمتر کسی به توسعه عدالت در بعد کیفی آموزش در این برهه اشاره می‌کند.

به قلم خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر مسعود پزشکیان، یکی از فرصت‌هایی که کرونا برای نظام آموزشی کشور ایجاد کرد، راه‌اندازی پویش جهاد علمی البرز  بود. یک پروژه خودجوش آموزشی که در قدم اول برای دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار راه‌اندازی شد و اکنون تعداد بی‌شماری از دانش‌آموزان می‌توانند از آموزش باکیفیت معلمان این مدرسه در داخل و خارج از کشور رایگان بهره‌مند شوند. البته با گذشت دوران کرونا این ایده به قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز تبدیل شده است.

 

رئیس‌جمهور از ایده‌ای نوین برای توسعه عدالت آموزشی بازدید کرد

این ایده برای مسعود پزشکیان نیز تحسین‌برانگیز است و رئیس‌جمهور با همراهی وزیر آموزش و پرورش، دیروز ظهر از ساعت 12:30 تا 14، از قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز بازدید کرد. در جریان حضور سرزده رئیس‌جمهور، دکتر پزشکیان از بخش‌های مختلف این قرارگاه بازدید و در یکی از استودیوهای آن به طور زنده پیامی برای دانش‌آموزان نیز منتشر کرد.

او در بخشی از پیام خود به دانش‌آموزان گفت: «چشم‌اندازی که برای ایران عزیزمان ترسیم می‌کنیم این است که کشوری توسعه‌یافته باشیم و جایگاه نخست علمی، اقتصادی و فناوری در منطقه را کسب کنیم. اگر به ظرفیت و توانمندی‌های خود باور داشته باشید قادر خواهیم بود تا بر مبنای ابلاغ مقام معظم رهبری الهام‌بخش کشورهای منطقه باشیم.»

 

رئیس‌جمهور رویکرد خاص‌گرایی در امر آموزش را نقد کرد

دکتر پزشکیان با معلمان و دانش‌آموزان این مدرسه هم دیدار و گفت‌وگو کرد و بر توسعه عدالت آموزشی و لزوم افزایش کیفیت آموزشی مدارس دولتی در این مسیر تأکید کرد. همچنین درباره ضرورت تغییر و اصلاح ساختارهای نظام آموزش و تربیت در مدارس سخن گفت و به نقد رویکرد خاص‌گرایی با عناوین مختلف در امر آموزش پرداخت و افزود: «امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش می‌دهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقه‌ای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد. بخش قابل توجهی از این مسئله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما می‌بینند می‌آموزند، نه آنچه می‌شنوند. باید به شکل جدی به این مسئله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساسش این باشد که این مملکت از آنِ آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند.»

قرارگاه بسط عدالت آموزشی به دانش‌آموزانی که امکان خرید اینترنت ندارند نیز خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. این خدمان در بستر اپلیکیشن شاد ارائه می‌شود. هدف اصلی این پویش، یادگیری است و فراتر از آموزش صرف قرار دارد و شامل فرآیند تدریجی یادگیری و آزمون‌هایی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان می‌شود. در این شیوه آموزشی، مشاوره‌ای برای هدایت دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. این پویش امسال به مقطع متوسطه اول نیز گسترش یافته و برخی دروس را پوشش داده است.

گفتنی است این پروژه با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، به بهینه‌سازی ارتباطات و شبکه‌سازی در آموزش کمک می‌کند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دیدار با فرهیختگان و نخبگان خوزستان
رئیس‌جمهور از حاشیه شهر اهواز بازدید کرد