«شاد» زیر بار ترافیک سنگین کند شد

تعطیلی مدارس استان کرمانشاه بار دیگر موضوع آموزش غیرحضوری و استفاده از شبکه شاد را در مرکز توجه قرار داده، اما کندی ارسال و دریافت پیام‌ها، توقف ویدئوها سبب ناتوانی معلمان در مدیریت زمان تدریس شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر مسعود پزشکیان به نقل از خبرگزاری فارس، در پی شدت برودت هوا و ناترازی انرژی، مدارس استان کرمانشاه تعطیل شدند. تعطیلی مدارس بار دیگر موضوع آموزش غیرحضوری و استفاده از شبکه شاد را در مرکز توجه قرار داده و آموزش دانش‌آموزان طی این 2 روز در کرمانشاه به‌صورت غیرحضوری و از طریق شبکه شاد دنبال می‌شود. این تصمیم اگرچه در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان و جلوگیری از اختلال در فرایند یادگیری گرفته شده، اما مشکلات زیرساختی شبکه شاد موجب بروز چالش‌های جدی در مسیر آموزش مجازی شده است.
شبکه شاد به عنوان بستر اصلی آموزش مجازی در کشور با گذشت 2 سال از همه‌گیری کرونا و تجربه آموزش غیرحضوری، همچنان با چالش‌هایی نظیر کندی ارسال و دریافت پیام‌ها، توقف ویدئوها، و ناتوانی معلمان در مدیریت زمان تدریس مواجه است.به گفته علیرضا عبدالله‌نژاد دبیر کمیته اجرایی شاد، با غیرحضوری شدن مدارس در 18 استان، پیک کاربران این شبکه به 2 میلیون و 700 هزار نفر در لحظه رسیده است. این حجم بالا، فشار زیادی به سامانه وارد کرده و کندی عملکرد آن را افزایش داده است.
برخی خانواده‌ها با انتقاد از این شرایط معتقدند که این مشکلات، کارایی کلاس‌های مجازی را کاهش داده و مجبورشان کرده تا از پیام‌رسان‌های دیگری برای آموزش استفاده کنند.خانواده‌ها از این وضعیت گلایه‌مندند و معتقدند که کلاس‌های مجازی با این مشکلات نمی‌توانند جایگزین مؤثری برای آموزش حضوری باشند. یکی از والدین دانش آموز پایه پنجم یکی از مدارس شهر کرمانشاه در این‌باره به خبرنگار فارس، گفت: با کندی شاد، معلمان نمی‌توانند زمان تدریس را به درستی مدیریت کنند و دانش‌آموزان نیز فرصت کافی برای یادگیری ندارند. وی گفت: مجبور هستیم از پیام‌رسان‌های دیگر استفاده کنیم که مشکلات خاص خود را دارد.
برای مدیریت ترافیک شبکه، وزارت آموزش و پرورش جدول زمان‌بندی استفاده از شاد را ارائه کرده است: مدارس ابتدایی از ساعت 9 تا 11 مدارس متوسطه اول از ساعت 11 تا 13 مدارس متوسطه دوم از ساعت 14 تا 16 اما به گفته مسئولان، عدم رعایت این زمان‌بندی در برخی مدارس منجر به افزایش فشار بر سامانه شده است.
طی دو سال اخیر، سامانه شاد سه بار به‌روزرسانی شده و تعداد سرورهای آن نیز افزایش یافته است. وزارت آموزش و پرورش سال گذشته 80 سرور جدید به این سامانه اضافه کرد. با وجود این اقدامات، مشکلات فنی همچنان پابرجاست و در شرایط بحرانی مانند تعطیلی مدارس به دلیل سرما، بار دیگر ضعف‌های زیرساختی آشکار می‌شود.
آموزش مجازی یکی از بندهای کلیدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که هدف آن ایجاد ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری است. این روش، علاوه بر افزایش انعطاف‌پذیری نظام آموزشی، می‌تواند به کاهش وابستگی به شرایط فیزیکی کمک کند. اما تحقق این هدف نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه زیرساخت‌های فناوری، بهبود کیفیت سامانه شاد و آموزش معلمان و دانش‌آموزان در استفاده از ابزارهای دیجیتال است.
تعطیلی مدارس کرمانشاه به دلیل شرایط جوی بار دیگر اهمیت و چالش‌های آموزش مجازی را نمایان کرد. شبکه شاد به عنوان بستر اصلی آموزش غیرحضوری، باوجود اقدامات انجام‌شده، همچنان با مشکلات فنی روبه‌روست که نیازمند توجه جدی مسئولان است. تقویت زیرساخت‌ها، اجرای دقیق برنامه‌های زمان‌بندی و بهره‌گیری کامل از امکانات سامانه، راهکارهایی است که می‌تواند به بهبود کارایی آموزش مجازی کمک کند. تحقق این موارد، خواسته‌ای مشترک از سوی دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هاست که در نهایت به پایداری و کیفیت بهتر نظام آموزشی منجر خواهد شد.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دیدار با فرهیختگان و نخبگان خوزستان
رئیس‌جمهور از حاشیه شهر اهواز بازدید کرد