از تعریف اصلاح طلبی تا ضرورت اصلاح رویه احیای دریاچه ارومیه
پزشکیان در گفتگو با اعضای ستاد دانشجویی و جوانان پس از شنیدن نظرات و سوال‌های مطرح شده ضمن تشریح دیدگاه‌های خود به سوال‌های اعضای ستاد پاسخ داد
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ توسط
از تعریف اصلاح طلبی تا ضرورت اصلاح رویه احیای دریاچه ارومیه
یوسف پزشکیان

به گزارش دفتر ارتباطات مردمی دکتر مسعود پزشکیان، دکتر پزشکیان پس از شنیدن دیدگاه‌ها، پیشنهادها و سوال‌های اعضای ستاد دانشجویی سخنان خود را با قدردانی از اعضای ستاد شروع کرد و گفت: از اینکه شما را می‌بینم و در جمع شما هستم خوشحالم. اینکه بعضی از دوستان از آینده کشور نگرانند به آن فکر می‌کنند و برای اعتراض یا کنشگری در این جمع یا جمع‌های مشابه حاضر می‌شوند قابل تقدیر و تشکر است. بعضی دوستان گفتند که آمده‌اند به من کمک کنند از آنها سپاسگزارم و می‌خواهم بگویم که من هم آمده‌ام به شما کمک کنم و هیچ مطالبه و انگیزه شخصی ندارم.

توصیه من به تک تک عزیزان این است که در هر جایگاهی که هستند تلاش کنند خود را بالاتر بکشند و قوی‌تر شوند. دانش و مهارت خود را افزایش دهند تا بتوانند در آینده کشور موثر باشند. 



 برای رسیدن به هدف مشترک باید به زبان مشترک برسیم
اگر هدف مشترک نداشته باشیم و برای رسیدن به آن هدف به یک زبان مشترک دست پیدا نکنیم تلاش‌های ما کم نتیجه خواهد بود در جلسه‌ای که با احزاب اصلاح طلب در تهران داشتیم گفتم که اگر از افراد حاضر در این جمع خواسته شود که اصلاح طلبی را تعریف کنند هیچ دو نفری تعریف یکسانی ارائه نخواهند کرد. فرصت انتخابات فرصت خوبیست که این امکان را فراهم می‌آورد ما دور هم جمع شویم همدیگر را بیشتر بشناسیم با هم گفتگو کنیم و بتوانیم به زبان مشترک برسیم.

عدالت، کیفیت، هزینه‌اثربخشی و کارایی مشخصه‌های اصلاح‌طلبی هستند
از منظر من اصلاح طلبی ۴ مشخصه دارد: عدالت، کیفیت، هزینه‌اثربخشی و کارایی. اصلاح طلبی با این معنا یک نگاه و روش است که هیچگاه نمی‌میرد و ما باید در زندگی فردی و اجتماعی‌مان در در این مسیر حرکت کنیم. اصلاح طلبی یعنی هر کس دو روزش با هم برابر باشد زیانکار است. هر روز باید بهتر از روز قبل شویم با این معنی همه باید اصلاح طلب باشند.  در اصولگرایی هم شرایط به همین صورت است. من بارها از برادران اصولگرا پرسیده‌ام که شما به کدام اصول معتقدید که ما به آن معتقد نیستیم؟

برای حل مشکل فساد به قانون جدید نیاز نداریم باید روی عمل به قوانین پافشاری کنیم
من در دو دور اولی که در مجلس بودم تلاش و تمرکزم معطوف به حوزه بهداشت و درمان بود. کارهای خوبی در تدوین قوانین در این حوزه انجام شد که شرحش مفصل است. در دور سوم که کمی از مباحث بهداشت و درمان فارغ شده بودم و به عنوان نایب رئیس مجلس عضو شورای مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم، ابتدا پیگیر بودم که قوانینی بنویسیم که مشکل فساد را حل کند. بعد از یک سال متوجه شدم که هر آنچه که در این حوزه نیاز داریم به صورت قانون قبلاً تصویب شده است، منتها به این قوانین عمل نمی‌شود. تصور می‌کنم که برای اصلاح کشور باید بر اجرای قانون پافشاری کنیم حتی اگر در بعضی جا قوانین اشتباه باشند و نیاز به تغییر داشته باشند.


تیم روحانی در  احیای دریاچه ارومیه موفق شروع کرد/ستاد احیا  اثرگذاری خود را از دست داد
در مورد دریاچه ارومیه، دولت روحانی کارهای خوبی انجام داد. ستاد احیا که رئیسش معاون رئیس جمهور بود، از یک تیم کارشناسی بزرگ متشکل از متخصصان داخلی و خارجی استفاده کرد و تعدادی راهکار تعیین کردند و به صورت روزانه وضعیت را رصد می‌کردند. متاسفانه در دولت جدید به مسئله توجه کافی نشد. ما در جلسه اولی که با رئیس جمهور در استان داشتیم از او خواستیم که ستاد احیا را تقویت کند و ایشان قول این کار را دادند. اما بعدتر با تغییراتی که ایجاد کردند ستاد اثرگذاری خود را از دست داد. در سال اول بودجه پروژه‌ها را تخصیص ندادند و ما مجبور شدیم از وزیر سوال کنیم. تعداد چاه‌های غیر مجاز که قرار بود کاهش پیدا کند افزایش پیدا کرد. تیم کارشناسی که مسئول پیگیری بود کنار گذاشته شد و فردی را که نه تخصص لازم را داشت و نه تجربه مرتبط مسئول احیای دریاچه ارومیه کردند و تلاش‌ها و صحبت‌های ما بی‌نتیجه ماند.

به اشتراک گذاری این پست
بایگانی