رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آموزش هوشمند نباید تنها به محتواهای دیداری،شنیداری و تعاملی محدود بماند بلکه بازدیدهای میدانی و تجربی نیز در برنامهها گنجانده شود. وی در همین رابطه گفت: آموزش مؤثر، بر پایه مشاهده، درک و تجربه استوار است
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم مدارس را به روز کنیم، کیفیت آموزشی را اصلاح و نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم،بی تردید بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود.
نخستین مرحله اجرای آزمایشی طرح «مدرسه هوشمند» دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴، با حضور مسعود پزشکیان، در مدرسه اسماعیلمنش شهرستان قدس آغاز شد.
در این برنامه آزمایشی که در سه بخش «تدریس هوشمند کتب درسی»، «آزمایشگاه هوشمند» و «تکنولوژی شبیهسازی» (VR) طراحی و اجرا شد، رئیسجمهور با حضور در کلاس درس، از نزدیک روند اجرای این شیوه نوین را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
رئیس جمهور در جریان بازدید از این مدرسه و پس از مشاهده اجرای عملی آموزش هوشمند، بر ضرورت رفع نواقص، تکمیل زیرساختها و ارتقای کیفیت محتوا تأکید و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.
آموزش و پرورش مؤثر، بر پایه مشاهده، درک و تجربه استوار است
پزشکیان با اشاره به اهمیت تحول در شیوههای یاددهی و یادگیری، اظهار داشت: آموزش مؤثر، آموزشی است که بر پایه مشاهده، درک و تجربه استوار باشد، نه بر حفظ صرف مفاهیم. هنگامی که مفاهیم از قالب واژه فراتر روند و به صورت تصویر و تجربه عینی درآیند، در حافظه دانشآموزان ماندگار خواهند شد و آموزش به معنای واقعی تحقق مییابد.
رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت عدم اتکای نظام آموزش هوشمند به اینترنت افزود: زیرساخت باید بر پایه ایجاد دیتاسنترهای ملی و مراکز گردآوری دادهها شکل گیرد؛ بهگونهای که فیلمها، تصاویر و منابع مورد نیاز معلمان به صورت آفلاین ذخیره و از طریق بسترهای بومی در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار گیرد.
دکتر پزشکیان همچنین خاطرنشان کرد که در کنار این زیرساختهای مستقل، میتوان امکان دسترسی به اینترنت را برای انجام تحقیقات علمی و پروژههای پژوهشی دانشآموزان فراهم ساخت.
رئیس جمهور در ادامه افزود: آموزش هوشمند باید تنها به محتواهای دیداری، شنیداری و تعاملی محدود نماند، بلکه بازدیدهای میدانی و تجربی نیز در برنامه گنجانده شود تا دانشآموزان بتوانند از نزدیک با واقعیتهای پیرامون خود آشنا شوند.
ناتوانی خود را به نسل جدید نسبت ندهیم
پزشکیان با اشاره به نقش بنیادین در توسعه تصریح کرد: اگر بتوانیم مدارس را بهروز کنیم، کیفیت را اصلاح و نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم، بیتردید بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود. نسل امروز، سرمایه حقیقی ایران است و اگر آموزش صحیح ببیند، توانایی حل همه چالشهای آینده را خواهد داشت.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با رد تعبیر «نسل زد» برای توصیف نسل کنونی گفت: من با این گونه تقسیمبندیها موافق نیستم. اگر ما از رشد علمی و آموزشی عقب بمانیم و ناتوانی خود را به نسل جوان نسبت دهیم، این خطاست. نسل جدید باید با بهروزرسانی شیوهها و همراهی با تحولات زمان، راهی را که نسل ما پیموده است، قویتر، علمیتر و فنیتر ادامه دهد.
پزشکیان در ادامه سخنان خود با اشاره به گسترش تولید محتوا در فضای ارتباطی امروز تأکید کرد: در دنیای امروز محتواهای فراوانی در حال تولید است، اما هنر آن است که بهترین و مفیدترین محتواها شناسایی و با شیوهای درست به دانشآموزان منتقل شود.
رئیس جمهور آموزش را بستری برای پرورش مهارتهای بنیادی دانست و افزود: هدف آموزش، تنها انتقال دانش نیست، بلکه باید پنج مهارت اساسی از جمله کار گروهی، مدیریت، حل مسئله، ارتباطات هوشمند و توانایی بهکارگیری دانستهها را در دانشآموزان تقویت کند. تحقق این امر مستلزم برگزاری دورههای توانمندسازی و مهارتافزایی برای معلمان و مربیان است.
پزشکیان همچنین با تأکید بر اهمیت نقش مردم در نظام آموزشی خاطرنشان کرد: با مشارکت و همکاری خانوادهها میتوانیم آموزش باکیفیت و عادلانه را برای همه دانشآموزان فراهم و به تدریج نابرابری آموزشی را از میان برداریم.
