شکست طرح تحول سلامت بی عدالتی را افزایش داد / پول و پارتی زمینه دریافت خدمات درمانی بهتر
نماینده تبریز گفت: پس از شکست طرح تحول سلامت شکاف در نظام پرداخت بسیار زیاد شد و بی عدالتی را افزایش داد.
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ توسط
دفتر ارتباطات مردمی دکتر پزشکیان

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیستمین برنامه تلویزیونی عیار با اجرای محسن جندقی، و با حضور مسعود براتی مجری کارشناس و مسعود پزشکیان وزیر اسبق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شب گذشته از شبکه افق پخش شد.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس دهم با حضور در برنامه تلویزیونی عیار بحث بهداشت و درمان پرداخت و تصریح کرد: مکانیزم پرداخت در سیستم بهداشت و درمان ناعادلانه است. یکی از دلایل جذابیت برخی تخصص‌ها پول‌های زیادی است که پرداخت می‌شود.

وی افزود: زمانی که طرح تحول سلامت اجرا شد بنده یکی از مخالفان آن بودم و صریحا اعلام کردم این طرح شکست خواهد خورد، اما مجریان طرح گفتند این پیش نویس است و اصلاح خواهد شد. جلسه‌ای در وزارت بهداشت و درمان با حضور آقایان حریرچی رضایی و دانش جعفری و کارشناسان وزارت بهداشت انجام شد.

پزشکیان با اشاره به اینکه تنها مخالف طرح تحول سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بوده گفت: برای اینکه طرح تحول سلامت اجرا شود مخالفت من را به سیاست نسبت دادند. در آن زمان با وزیر اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاون اول رئیس جمهور صحبت کردم و دلایلم را بیان کردم. آن‌ها صحبت من را تایید می‌کردند، اما میگفتند رئیس جمهور گفته این کار را انجام دهید.

به گفته وی از آن زمان مطمئن بودم که اگر کل بودجه دولت را هم برای این کار بپردازند باز هم با تجربه شکست خواهد شد. پس از شکست طرح تحول سلامت شکاف در نظام پرداخت بسیار زیاد شد و بی عدالتی را افزایش داد. برخی تخصص‌ها افزایش چند برابری داشتند و برخی تخصص‌های دیگر از افزایش اندکی برخوردار شدند. برخی پزشکان ماهانه ۵ میلیون تومان درآمد داشتند و برخی دیگر ۲۰۰ میلیون تومان. با این تعرفه‌هایی که اعلام شد برخی افراد در بخش خصوصی می‌توانستند از یک میلیارد تومان برخوردار شوند. در هیچ جای دنیا این شکاف طبقاتی برای پرداخت به پزشکان وجود ندارد.

پزشکیان به دیدار هیئت دولت با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: گزارشی که اعضای هیئت دولت و مسئولان مرتبط با طرح تحول سلامت به ایشان اعلام کردند این بود که از مردم پولی دریافت نمی‌شود و رهبری هم با این موضوع موافقت کردند. مشخص است در شرایطی که برخی رشته‌ها درآمد بالایی دارند تقاضا برای ورود به این بخش زیاد شود به طوری که ۶۵ درصد افراد برای ورود به جامعه پزشکی درس رشته متقاضی هستند و تخصص‌های دیگر مربوط به ۳۵ درصد باقی مانده است.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: سالانه ۵ هزار پزشک وارد جامعه پزشکی می‌شود که پس از ۳۰ سال به عدد ۱۵۰ هزار می‌رسد این در حالی است که پزشکان بیش از ۳۰ سال فعالیت می‌کنند. با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور اگر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک پزشک داشته باشیم ۸۰ هزار پزشک می‌توانند به کار درمان بپردازد.

وی تاکید کرد: زمانی که بنده وزیر بهداشت و درمان بودم به پزشکی که در روستا ارائه خدمت می‌کرد ۶ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم و حقوق من به عنوان وزیر ۲ میلیون تومان بود. اکنون پس از پزشکی که در روستا ارائه خدمت می‌کند همچنان ۶ میلیون تومان و با اضافه کاری ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند، اما حقوق من طی این سال‌ها به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است. مشخص است در این شرایط کسی حاضر به ارائه حدمت در روستا نیست.

پزشکیان تصریح کرد: سرانه بهداشت آمریکا حدود ۹ هزار دلار است، اما سرانه بهداشت در دولت هشتم ۴۰۰ دلار بود. مسلما باید با پول جیبمان سفره پهن می‌کردیم. ما برای رفع بحران باید دو سوم پزشکان را در قالب پزشک خانواده و خدمت می‌گرفتیم و یک سوم در بخش تخصص فعالیت می‌کردند. پزشک خانواده بسیاری از مراجعات اولیه را کاهش می‌دهد و زمانیکه وزیر بودم صریحا اعلام کردم که اگر این طرح به درستی اجرا شود ۱۴ سال طول خواهد کشید. ما با کمبود پزشک مواجه نیستیم، ولی نگاه تخصصی و ساختاری مان اشتباه است است همچنین پراکندگی نامناسب جغرافیایی نوع تخصص‌ها مشکل آفرین شده است.

وی معتقد است: اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که افرادی که پول دارند و یا دارای آشنا هستند کارشان در مراکز درمانی بهتر راه می‌افتد و پزشک نیز در این زمینه پاسخگو نیست. دولت و مجلس و قوه قضاییه باید از مراکز دولتی و عادی استفاده کنند تا مدیران ارشد و سیاستگذاران خودشان از چارچوب قانون تبعیت نکنند نمی‌توانند دیگران را وادار به این کار کنند در سیستم درمانی باید خودمان هم پای همان سفره‌ای بنشینیم که مردم را نشانده ایم. کسی که در روستا خدمت میکند باید امکانات و درامد بیشتری نسبت به پزشکی که در شهر فعالیت دارد برخوردار باشد. هر بار که از ارائه خدمت صحبت می‌شود برخی مقامات از هزینه‌های آن صحبت می‌کند در حالیکه این کار سرمایه است.

وزیر اسبق بهداشت و درمان ادامه داد: نخست وزیر سوئد برای عمل جراحی ۶ ماه در نوبت بود تا اینکه درد آنقدر زیاد می‌شود که یکی از جلسات مهم خود را لغو می‌کند. این مقام بلند پایه هم پول کافی برای درمان در مراکز خصوصی را داشت و هم نفوذ برای دریافت نوبت در مراکز دولتی، اما در ایران چنین موضوعاتی را شاهد نیستیم.

وی درباره خصوصی سازی بهداشت و درمان توضیح داد: بانک جهانی در سال ۱۹۸۷ اعلام کرد راستای خصوصی سازی همه چیز باید به بازار سپرده شود و در ابتدای انقلاب اسلامی بحث خودگردانی در ایران مطرح شد. در سال ۱۹۹۴ بانک جهانی اعلام کرد سلامت قابل واگذاری نیست است کشور‌هایی که که آن را اجرا کرده بودند به توصیه بانک جهانی رویه خود را تغییر دادند، اما ایران همان راه را ادامه داد. انسان کالا نیست کسی که پول ندارد نباید بمیرد. تا زمانی که مدیران ارشد خودشان اصلاح نشوند بخش‌های پایین دست نیز اصلاح نخواهد شد.

نایب رئیس مجلس دهم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فرزندانتان پزشک هستند یا خیر گفت: پزشک نیستند. من به عنوان یک استاد دانشگاه ۲۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرم. من تاکنون از بخش درمانی پولی دریافت نکردم.

پزشکیان تاکید کرد: در سال ۸۳ زمانیکه وزیر بودم بیمه‌ها را از زیر مجموعه وزارت بهداشت جدا کردم و برخی افراد که لابی‌هایی را در بخش‌های مختلف داشتند اختیارات‌شان تحت نظر وزارت رفاه قرار گرفت.

وی افزود: برای توسعه خدمات درمانی در بیمارستان قانون گذاشته‌اند که باید از بیمار پول دریافت کرد، اما از پرداخت بودجه و امکانات خودداری می‌کنند.

به گفته نماینده مردم تبریز در مجلس، سال ۸۳ وصل بیمه روستایی و پزشک خانواده به طور جدی مطرح شد و اعتبار آن به تصویب رسید. تعرفه‌ها تغییر کرد و اتفاقات ناگواری در برخی نقاط کشور رخ داد و جسد یک خانواده به دلیل بدهی تحویل داده نمی‌شد. دلیل اصلی هم جداسازی بیمه‌ها از وزارت بهداشت بود.

پزشکیان گفت: علت این که برخی پزشکان متخصص درآمد‌های بالاتری دارند این است که تعرفه گذاری توسط متخصصان همان رشته انجام می‌شود و کسی که خودش کلینیک خصوصی دارد مسلماً تعرفه‌ای را وضع می‌کند که به نفع خودش باشد و این شرایط را به وجود آورده که رومیزی بیشتر از زیر میزی شود.

پزشکیان معتقد است پزشک باید یک فعالیت داشته باشد و نظام پرداخت باید بر اساس خرید راهبردی تعریف شود.

وی افزود: در آمریکا پزشکان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار دلار با ۳۰ درصد مالیات سالانه حقوق دریافت می‌کنند، اما در ایران برخی پزشکان در بخش خصوصی ۶۰۰ هزار دلار را دریافت می‌کنند و برخی دیگر هزار دلار هم درآمد ندارند. برای حل این مشکلات نیاز به قانون جدید نداریم بلکه باید قانون موجود اجرا شود. هر کسی که برای خود سفره باز کرده باید جمع شود.


به اشتراک گذاری این پست
برچسب ها
بایگانی