معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون ۲۲۰ هزار دانشآموز عشایری در سراسر کشور تحصیل میکنند گفت: بیشتر آنها در شاخه علوم انسانی ادامه تحصیل میدهند و حضور کمرنگی در رشتههای ریاضی، تجربی و فنیوحرفهای دارند، این روند آینده شغلی آنها را به خطر میاندازد و ممکن است در آینده به جمعیت بیکاران کشور اضافه شوند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دکتر مسعود پزشکیان، رضوان حکیمزاده در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره برنامههای این معاونت توضیح داد: در معاونت آموزش ابتدایی، برنامههای ما بر اساس سه محور اصلی توسعه عدالت آموزشی و سهم برابر آموزشی، ارتقا کیفیت آموزشی و پرورشی با تأکید بر مدارس دولتی، تقویت هویت و احساس تعلق و ارزشمندی در دانشآموزان است که برای هر یک از این اهداف برنامههای دقیقی تعریف شده است.
وی درباره راهبردها و برنامههای این معاونت برای توسعه عدالت آموزشی و سهم برابر آموزشی، افزود: اقدام راهبردی در خصوص ارتقا کارایی درونی با تاکید بر افزایش فرصتهای برابر آموزشی در مناطق محروم و حاشیه شهرها است که باید به این منظور نشانگرهای پوشش تحصیلی با تاکید بر شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل با جلب مشارکت ملی ارتقا یابد، همچنین پایش مستمر نشانگرهای تحصیلی به منظور ارتقا کارایی درونی در مدارس ابتدایی و عشایر صورت گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش توجه به مناطق کمتر توسعه یافته آموزشی را راهبرد دیگری برای توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی دانست و گفت: ارتقا کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس محروم و کمتر توسعه یافته و توسعه مدارس شبانه روزی و هنرستانهای عشایری باید مورد توجه باشد.
آموزش عشایری یکی از نمادهای عدالت آموزشی در کشور است. در نشست اخیر با بنیاد علوی، بر لزوم ارائه آموزشهای مهارتی به دانشآموزان عشایری تأکید شد.
حکیمزاده بر ضرورت تغییر مسیر آموزشی این دانشآموزان تأکید کرد و گفت: آموزش عشایری یکی از نمادهای عدالت آموزشی در کشور است. در نشست اخیر با بنیاد علوی، بر لزوم ارائه آموزشهای مهارتی به دانشآموزان عشایری تأکید شد. اگر بهجای تمرکز بر آموزشهای نظری، مهارتآموزی را در مدارس شبانهروزی تقویت کنیم، میتوانیم آینده بهتری برای این دانشآموزان رقم بزنیم.
وی درباره راهبردها و برنامهها برای ارتقا کیفیت آموزشی و پرورشی با تأکید بر مدارس دولتی اظهار کرد: ارتقا کیفیت مدیریت آموزشگاهی، توسعه صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی و ارتقا سواد پایه دانشآموزان و شایستگیهای مبتنی بر سند از جمله این راهبردهاست، همچنین ارتقا کیفیت مدیریت آموزشگاهی با تاکید بر توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی و سرپرستان و پرسنل اجرایی مدارس شبانه روزی، توسعه صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی با تاکید بر ارتقا جایگاه گروههای آموزشی، شبکه سازی و ترویج گفتمان مستمر آموزشی، ارتقا سواد پایه دانشآموزان با تاکید بر دروس فارسی، علوم و ریاضی و کیفیت بخشی به نظام ارزشیابی و توسعه فرصتهای متنوع یادگیری با تاکید بر فعالیتهای پژوهشی فناورانه و دیجیتال از جمله مهمترین برنامهها در این خصوص است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: تقویت هویت و احساس ارزشمندی در دانشآموزان یکی دیگر از اهداف ما است، برنامههای مناسب برای تحقق این هدف تقویت هویت ایرانی – اسلامی و احساس تعلق به خانواده، مدرسه و میهن است، همچنین باید برای تقویت مشارکت دانش آموزان در فعالیت های یاددهی- یادگیری محیط یادگیری سالم، پویا، بانشاط ایجاد شود.
حکیمزاده همچنین درباره مدرسه در تراز سند تحول بنیادین اظهار کرد: مدرسهای که در تراز سند تحول بنیادین قرار دارد، محیطی پویا، خلاق و یادگیرنده است که در آن دانشآموزان به صورت فعال در فرآیند یادگیری مشارکت میکنند، این مدرسه با بهره گیری از روشهای نوین، آموزشی فناوریهای روز و برنامههای درسی غنی به پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارتهای حل مسئله در دانش آموزان میپردازد.
وی افزود: همچنین این مدرسه به نیازهای فردی دانش آموزان توجه کرده و به آنها کمک میکند تا استعدادهای خود را شکوفا کنند و به شهروندانی مسئولیت پذیر و آگاه تبدیل شوند، مدرسهای که بر اساس سند تحول بنیادین عمل کند محیطی امن، صمیمی و پرورش دهنده است که در آن ارزشهای اسلامی و تعلق به هویت ملی در دانش آموزان نهادینه میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه در تراز سند تحول به تربیت تمام ساحتی دانش آموزان توجه دارد، گفت: این مدرسه کمک میکند تا در کنار رشد علمی از نظر روحی، عاطفی، اجتماعی و جسمی نیز به تعادل و رشد برسند. دانش آموزان در این مدرسه به صورت فعال در فعالیتهای گروهی مشارکت اجتماعی و مسئولیت پذیری شرکت میکنند و به شهروندانی متعهد و دلسوز تبدیل میشوند.