فعال حوزۀ آموزش: کیفیت آموزش مهم‌تر از داشتن یک ساختمان است

برخورداری مناسب دانش‌آموزان از فضای آموزشی و عدالت آموزشی از دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور است و این روزها به مناسبت گرامی‌داشت هفتۀ معلم دربارۀ فعالیت خیرین و فعالان حوزۀ آموزش با امیر پالیزبان، خیر و فعال حوزۀ آموزش گفت‌وگو کردیم.

خلاصه‌ای از گفت‌وگوی خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر مسعود پزشکیان با او را در ادامه می‌خوانید:

پالیزبان دربارۀ فعالیت و سابقۀ کاری خود در حوزۀ آموزش عنوان کرد: از دوران دانشجویی با گروه‌های جهادی و خیریه در مناطق محروم همکاری داشتم؛ طی این سال‌ها در مناطق مختلف ایران فعالیت داشتیم. تمرکز فعالیت‌های خیریه اخیراً بیشتر به سمت پروژه‌های آموزشی سوق داده شده است و ما در حال حاضر در استان‌های تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان فعالیت داریم.

این فعال حوزۀ آموزش دربارۀ تفاوت مفهوم مدرسه‌یاری و مدرسه‌سازی، گفت: مدرسه‌سازی، مدرسه‌داری و مدرسه‌یاری سه ضلع اصلی فعالیت در حوزۀ آموزش هستند. آنچه ما انجام می‌دهیم بیشتر ذیل عنوان مدرسه‌یاری تعریف می‌شود. یعنی تمرکز بر آموزش، مهارت‌افزایی و توانمندسازی افراد و معلمان در مناطق محروم، فارغ از ساخت فیزیکی مدرسه.

 کیفیت آموزش؛ مهم‌تر از مدرسه‌سازی

پالیزبان دربارۀ اهمیت کیفیت آموزش، تأکید کرد: تجربۀ ما نشان داده کیفیت آموزش بسیار مهم‌تر از صرفاً داشتن یک ساختمان مدرسه است. در برخی مناطق عشایری، آموزش در چادر و فضای باز برگزار می‌شود، اما اگر معلم توانمند باشد، اثر آن عمیق‌تر از بسیاری از مدارس شهری خواهد بود. ما تمرکزمان را بر آموزش‌های پایه و مهارت‌های نرم؛ مانند ارتباط مؤثر، تشخیص اختلالات یادگیری، مشاوره با والدین و مهارت‌های فردی گذاشتیم تا بتوانیم به ارتقای سطح آموزشی کمک کنیم.

او باتوجه به مسیر جذب استادان، توضیح داد: ما از دو مسیر اساتید را جذب می‌کنیم: برخی داوطلبانه همکاری می‌کنند، برخی دیگر به‌صورت حرفه‌ای و با دریافت حق‌الزحمه. خوشبختانه به دلیل ارتباطات گسترده تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان یا معلمان فعال با ما در ارتباط هستند و بسیاری نیز خودشان اعلام آمادگی می‌کنند. هدف ما اجرای آموزش حرفه‌ای است، حتی اگر هزینه‌بر باشد؛ چون اثرگذاری بلندمدت، نیازمند کیفیت بالای آموزش است.

پالیزبان دربارۀ محدودۀ سنی در دوره‌های آموزشی، عنوان کرد: ما محدودیت سنی نداریم. برای آموزش پایه، بیشتر تمرکز ما روی دانش‌آموزان ابتدایی است اما در بخش اشتغال، افراد از ۱۷ سال به بالا می‌توانند شرکت کنند؛ حتی کسانی که شاغل هستند و قصد ارتقا یا تغییر مهارت دارند، این دوره‌ها به آنها کمک می‌کند. دوره‌ها شامل مهارت‌های فنی، خدماتی و مهارت‌های فردی است که در نهایت منجر به افزایش، مهارت، شانس پذیرفتن شدن در بازار کار یا بهبود وضعیت شغلی می‌شود.

چالش اصلی؛ اثرگذاری آموزش

این فعال حوزۀ آموزش گفت: چالش اصلی ما، شناسایی دقیق مخاطب و اثرگذاری واقعی آموزش‌هاست. همچنین، فرهنگ کار در جامعۀ ما تغییر کرده و گاهی افراد از مشاغل صنعتی استقبال نمی‌کنند؛ بنابراین، ما آموزش‌های خدماتی مثل تعمیر تلفن همراه، آشپزی، آرایشگری و حتی تعمیرات موتورسیکلت را در مناطق مختلف طراحی و اجرا کردیم. یکی از چالش‌های دیگر، همکاری نکردن برخی مدارس دولتی با دوره‌های آموزشی خارج از چارچوب رسمی است. اما در مقابل، بسیاری از مدارس و مدیران علاقه‌مند همکاری می‌کنند و همین تعاملات مثبت، ما را دلگرم کرده است.

اشباع مدرسه‌سازی در سیستان‌و‌بلوچستان

او با اشاره به توسعۀ آموزشی و مدرسه‌سازی توضیح داد: ما مخالف مدرسه‌سازی نیستیم اما معتقدیم در برخی مناطق مانند سیستان و بلوچستان یا خوزستان، نهضت مدرسه‌سازی به حد اشباع رسیده است ولی از بعد محتوایی و آموزشی غفلت شده است. تأکید ما بر این است که اگر آموزش باکیفیت نباشد، حتی زیباترین ساختمان‌ها هم نمی‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند. باید منابع و هزینه‌ها را به سمتی سوق داد که محتوای آموزشی غنی شود؛ معلمان توانمندتر شوند و مهارت‌آموزی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

بخشی از گفت‌وگو را در ادامه می‌بینید و نسخۀ کامل آن را نیز در آپارات پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر مسعود پزشکیان می‌توانید مشاهده کنید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آخرین مطالب

یک پژوهشگر: شناسایی درست نقاط بحران ناجی نظام آموزشی است
«آقا مسعود» خداشناس
ناترازی آب؛ تهدید تمدن ایران
وزیری تمام وقت
دلگشایی: داشتن کلاس درس یک نیاز اولیه است
زارعیان: فیلترینگ آسیب به رشد و توسعه است
دریا؛ پیش به سوی توسعه
نیم‌قرن برادری
روایت دکتر مرندی؛ «مرد علم و عمل»