مدارس و فضاهای آموزشی دولتی و فضاهای آموزشی دولتی استاندارد، در هر جامعهای یکی از ارکان اصلی آموزش و معیاری برای تربیت نیروهای انسانی مجرب و آیندهسازی برای یک جامعه و کشور در جهت رسیدن به توسعه به حساب میآید. در این شرایط «عدالت آموزشی» و «حق تحصیل برابر برای اقشار مختلف و رایگان» که در قانون اساسی نیز به آن تأکید شده به باور کارشناسان نیاز اصلی امروز کشور ما به حساب میآید.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دکتر مسعود پزشکیان به نقل از رونامه آرمان امروز، زمانی که از عدالت آموزشی صحبت میکنیم، منظور این است که دانشآموزی که در مرکز پایتخت مشغول تحصیل است، همان امکانات نیز برای دانش آموزی که در روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان یا کرمان و… تحصیل میکند، مهیا باشد. اما در این شرایط سالهاست که نظام آموزشی و عدالت آموزشی به واسطه تحصیل دانشآموزان در «مدارس کانکسی» یا «مدارس سنگی» به حاشیه رانده شده است. هر چند که دولتها و چهار رئیسجمهور در گذشته سعی داشتند که با ایجاد کانکس، به ترویج علم و برخورداری از سواد در مناطق دورافتاده کمک کنند، اما کیفیت پایین، عدم جذابیت فضاهای آموزشی، عدم انعطافپذیری در آموزش از مشکلات این مدارس است.
تأکید رئیسجمهور بر دو اصل مهم
در این شرابط و در دولت چهاردهم، رئیسجمهور کشورمان بیش از سایر رؤسای جمهور به معایب این نوع مدارس پی برد و پزشکیان در ۱۴ آذرماه امسال تأکید کرد: جایگزینی و ساخت مدارس نوساز به جای مدارس سنگی و کانکسی یکی از مأموریتهای اصلی کارگروه کیفیتبخشی و توسعه عدالت آموزشی است. پزشکیان در جلسه اعضای کارگروه کیفیتبخشی و توسعه عدالت آموزشی در آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونین نظام آموزشی برگزار شده بود؛ با تأکید بر ضرورت ساخت مدارس در مناطق محروم و روستایی گفت: «ارائه خدمات و کیفیت برای توانمندسازی دانشآموزان خدمت به نظام آموزشی کشور است.» این گفتهها در شرایطی مطرح می شود که علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مورد تعداد مدارس کانکسی و سنگی در کشور گفته بود در حال حاضر حدود هزار و سه مدرسه کانکسی و حدود ۱۲۰۰ مدرسه سنگی در سراسر کشور وجود دارد. فرصت اولویت اول آقای پزشکیان کیفیت و عدالت است. رئیسجمهور الگوی محرومیتزدایی از قشرهای محروم را با الگوی جدیدی اجرا میکند. در این دولت مدارس کانکسی و سنگی برچیده خواهند شد. در دولت شش جلسه برای محرومیتزدایی و کیفیتبخشی به آموزش و پرورش برگزار کردهایم.»
نمیگذاریم برنامه تحولی پزشکیان روی زمین بماند
با این حال، دیروز حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بار دیگر به این موضوع تأکید کرد و با بیان اینکه هرگز اجازه نمیدهیم نگاه تحولی رئیسجمهور بر زمین بماند، گفت: «با ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی ناایمن سراسر کشور، برنامه تحولی دکتر پزشکیان را محقق خواهیم کرد.» وی ضمن بازدید از وضعیت فضاهای آموزشی و تجهیزات تعدادی از مدارس روستاهای حیدرآباد، بلبلوئیه و طرج در شهرستان جیرفت، در ساخت یک مدرسه در روستای حیدرآباد جیرفت در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزرشی کشور با رویکرد مشارکت مردممحور مشارکت کرد و گفت: «توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و کیفیتبخشی دو رویکرد مهم رئیس دولت چهاردهم در حوزه مهم تعلیم و تربیت است. رئیسجمهور به صورت ویژه و با دو رویکرد راهبردی نظام آموزش و پرورش را دنبال میکند. اینکه شخص اول اجرایی کشور نگاه ویژهای به توسعه عدالت در فضاهای آموزشی دارد، فرصت بسیار خوبی است که همهباهم باید دستدردست هم و با کمک هم این رویکرد مهم را به ثمر برسانیم. خانواده بزرگ مدرسهسازی کشور در دو سال اخیر نشان داده است با هر شرایط و امکاناتی تکالیف ذاتی و قانونی خویش را به بهترین نحو ممکن انجام خواهد داد آمارها گواه این مهم میباشد. در حال حاضر نیز با تجارب ارزندهای که مدرسهسازی بهخصوص با کمک مردم و گروههای مردمی و جهادی داریم به حول و قوه الهی با ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی ناایمن سراسر کشور برنامه تحولی دکتر پزشکیان را محقق خواهیم کرد.»