دو خواسته رئیس‌جمهور از وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: رفع محرومیت فضای آموزشی در سراسر کشور و ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاس‌های درس، دو موضوع مورد تاکید رئیس جمهور است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر مسعود پزشکیان به نقل از خبرگزاری مهر، سیدمصطفی آذرکیش، در دومین همایش ملی درس پژوهشی و درس‌کاوی، گفت: عوامل سهیم و مؤثر در آموزش و پرورش باید پیش برنده، تعاملی و هم‌افزا باشند و نقش استانداران به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش در ایجاد این هم‌افزایی بسیار مهم است.

وی افزود: بر اساس تعریف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به دنبال نهادینه کردن نگاه یکپارچه به فرآیند تعلیم و تربیت با رویکرد تعالی بخشی به همه مؤلفه‌های اثرگذار در آن هستیم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: رفع محرومیت فضای آموزشی در سراسر کشور و ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاس‌های درس، دو موضوع مورد تاکید رئیس جمهور است که دستیابی به آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی بویژه شورای آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق آموزشی مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: اهتمام ویژه رئیس جمهور به حوزه تعلیم و تربیت بی‌نظیر است؛ چنانکه پزشکیان در سه ماه گذشته بیش از ۱۰ جلسه بیش از ۲ ساعته را به مسائل آموزش و پرورش اختصاص داده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارتباط مستقیم بهبود کیفیت یاددهی و یادگیری با درس‌کاوی و درس‌پژوهی گفت: بهترین فضا برای بهبود آموزش و همچنین بهترین مکان برای پژوهش در این زمینه کلاس‌های درس است.

تقویت کارهای تیمی راهی برای بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان

وی در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور همواره در نشست با مسئولان آموزش و پرورش، درباره اقدام برای بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان، بر تقویت کارهای تیمی و مشارکت جویی و افزایش مهارت‌های ارتباطی مورد نیاز آنها در زیست بوم متغیر امروز تاکید کرده است.

آذرکیش گفت: درس‌کاوی و درس‌پژوهی به تقویت و عملیاتی کردن این موضوعات مهم کمک می‌کند. دبیرخانه درس پژوهی فرامعاونتی و درون سازمانی است و مشارکتی بودن، ذات این حوزه است.

او اظهار کرد: آموزش و پرورش سازوکارهایی برای دستیابی به تقویت تعلیم و تربیت پژوهش محور و توسعه این فرهنگ در مدارس و کلاس‌های درس را دنبال می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند بنیادین تحول، معلم مهمترین عنصر تحقق مأموریت‌های آموزش و پرورش است و از این رو ویژگی‌هایی برای ان تعریف شده است.

وی عنوان کرد: معلم باید به جای انتقال دانش به دانش‌آموزان، تسهیلگر یادگیری باشد و شرایط برای یادگیری فعال را در کلاس درس فراهم کند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معلم باید پژوهشگر و یادگیرنده باشد، به تحقیق و بررسی روش‌های تدریس بپردازد و به طور مادام‌العمر و پیوسته در حال یادگیری باشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس، معلم الگوی رفتاری دانش‌آموزان در تقویت مهارت‌های ارتباطی است و باید مشاور و راهنمای و عامل تغییر در نگرش و ترویج فرهنگ نوآوری در میان آنها باشد.

آذرکیش در پایان گفت: درس پژوهی می‌تواند کمک کند تا نشاط، خلاقیت، پویایی و نوآوری در دنیای پرتغییر کنونی در میان دانش‌آموزان ساری و جاری شود و فرآیند یاددهی و یادگیری را بهسازی و غنی‌تر کند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دیدار با فرهیختگان و نخبگان خوزستان
رئیس‌جمهور از حاشیه شهر اهواز بازدید کرد