دکتر مسعود پزشکیان به استان کرمانشاه میرود؛ او قرار است دیداری با خیرین مدرسهساز داشته باشد. این دیدار در راستای نهضت توسعۀ عدالت در فضاهای آموزشی انجام میگیرد. استان کرمانشاه باوجود پیشرفتهایی در حوزۀ آموزشوپرورش، هنوز با چالشهای مهمی روبهروست. اگرچه در سالهای اخیر، اقدامات قابلتوجهی در زمینۀ عدالت آموزشی، توسعۀ زیرساختهای مدارس و اجرای برنامههای فرهنگی صورت گرفته است. اما همچنان کمبود فضای آموزشی و کیفیت آموزش از جمله مشکلات اساسی این استان هستند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاعرسانی دکتر مسعود پزشکیان، جمعیت فرهنگی و دانشآموزان این استان ۲۲ هزار فرهنگی بازنشسته، ۲۶ هزار معلم شاغل و ۳۷۱ هزار دانشآموزان مشغول به تحصیل را شامل میشود. یکی از مسائل مهمی که پس از زلزله سال ۱۳۹۶ همچنان به طور کامل حل نشده، وضعیت مدارس آسیبدیده است. بسیاری از این مدارس هنوز بازسازی نشدهاند و دانشآموزان در برخی مناطق روستایی ناچارند در کانکسها به تحصیل ادامه دهند. با گذشت چندسال از آن حادثه تلخ هنوز تغییر قابلتوجهی در وضعیت فضای آموزشی این استان رخ نداده است و دانشآموزان همچنان در شرایط نامطلوب آبوهوایی از سرمای شدید زمستان گرفته تا گرمای سوزان اواخر بهار و تابستان، در محیطهایی غیراستاندارد مانند کانکس و سوله تحصیل میکنند.
با سفر اخیر رئیسجمهور به کرمانشاه و تأکید او بر توسعۀ فضای آموزشی بهعنوان یکی از محورهای اصلی برنامههای دولت، انتظار میرود که این موضوعات بیشازپیش مورد توجه قرار گیرد؛ اما همانطور که اشاره شد، مشکلات آموزشوپرورش در این استان تنها به کمبود فضا محدود نمیشود. با جابهجایی مکرر نیرو و استفاده از معلمان حقالتدریسی کیفیت آموزش تحتتأثیر قرار گرفته است؛ از سوی دیگر، این بیثباتی در میان معلمان و نیروی آموزشی میتواند به ضعیفشدن یادگیری مفاهیم درسی منجر شود.
یکی دیگر از معضلات قابلتوجه آموزشوپرورش این استان، پایینبودن سطح علمی دانشآموزان است. خبرگزاری تسنیم در خبری آورده است: سلیمان محبی، مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمانشاه، در اسفندماه ۱۴۰۳ اعلام کرده بود که میانگین نمرات نهایی دانشآموزان پایههای دهم تا دوازدهم در این استان کمتر از ۹.۵ است. این آمار نشاندهنده ضعف کیفی در آموزش و ضرورت بازنگری جدی در روشهای تدریس و نحوه آموزش در مدارس کرمانشاه است.
همچنین مسئلۀ بازماندگی از تحصیل نیز یکی دیگر از دغدغههای اصلی آموزشوپرورش در کرمانشاه است؛ طبق گزارش معاون وزیر، ۲۳ درصد از دانشآموزان کشور به دلایل مختلف از تحصیل بازماندهاند و استان کرمانشاه نیز وضعیت مشابهی دارد. این موضوع میتواند تبعات زیادی در حوزههای مختلف مانند اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند.
نمیتوان تنها تیغ انتقاد را به سمت عملکرد معلمان و کیفیت آموزش گرفت؛ بلکه باید حقوق پایین، تأخیر در پرداخت مزایا و فشارهای اقتصادی بر آنها را هم در نظر گرفت؛ گاهی این شرایط سخت اقتصادی و حقوق پایینشان باعث میشود که به شغل دوم روی بیاورند تا بتوانند بخشی دیگر از مشکلات معیشتی حل کنند.
این سفر دکتر پزشکیان و دیدار او با خیرین مدرسهساز، میتواند فرصت مناسبی برای جلبتوجه کارشناسان و فعالان این حوزه و دولتمردان باشد تا هرچه زودتر این چالشهای آموزشی در استان کرمانشاه به حداقل برسد. این دیدار میتواند نقطه شروعی برای گامهای جدی در جهت بهبود زیرساختها، ارتقای کیفیت آموزشی و رسیدگی به وضعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل و معلمان بیانگیزه باشد.